עסק ביום | פיצ'ר

"כל חוויית אי-הנוחות שמייצרים לתיירים בישראל תגרום לזה שהם פשוט ייסעו למדינות אחרות"

שי נהון בן 42 מבאר שבע, נשוי ואב לתאומות בנות 5 • בעלי חברת Shai Tours Ecological Tourism • "בתקופת הקורונה עברנו ממפח נפש אחד לשני, מסגר לסגר, ואז לימי הלחימה"• גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

שי נהון, בעלי חברת Shai Tours Ecological Tourism f / צילום: תמונה פרטית
שי נהון, בעלי חברת Shai Tours Ecological Tourism f / צילום: תמונה פרטית

שי נהון הוא מורה דרך מזה שמונה שנים. יותר מ-90% מעבודתו נסמכת על תיירות נכנסת - זו שביום אחד בחודש מרץ 2020 נעצרה ועד כה לא ממש חודשה. "לפני חמש שנים החלטתי שלא אסתמך על סוכנים אחרים וממורה דרך הפכתי למפעיל תיירות, וכך אני מספק ללקוחות שלי את כל השירותים, סידורי לינה, מסעדות, תחבורה והדרכה כמובן.

חווינו גידול של 500% כל שנה. ב-2019 היו לנו מצבור הזמנות עצום ל-2020. באמצע מרץ בשנה שעברה עוד היו קבוצות שטיילו בארץ ואז קיבלנו הנחיה לשלוח אותם הביתה.
"למזלנו העסק שלנו התנהל כעסק רזה ועדיין נאלצתי לפטר את העובדים ולסגור את המשרד ולעבור לעבוד מהבית. מעבר להכנסות שנעלמו, האופק היה אשלייתי. כל הזמן דיברו על זה שעוד מעט המצב ישתנה, אבל במציאות עברנו ממפח נפש אחד לשני, מסגר לסגר, ואז לימי הלחימה.

"וזה לא נעצר שם כי אחרי כן חווינו, כמו אתרים רבים ישראלים, מתקפת סייבר חריפה. האתר שלי מוגן ועדיין ספגנו התקפות בדמות הצפת פניות של בוטים או מלא תגובות 'מלוכלכות' באינסטגרם. אם לא היה מספיק מה שחטפנו עד עכשיו, הגיעה גם החזית הזו שדרשה מאתנו משאבים לא פשוטים".

לאחרונה החל פיילוט של כניסת תיירים לישראל. מחוסנים בלבד, בקבוצות מאורגנות ועם שורה של הגבלות לאורך כל השהות. כללים נקבעו גם לסוכנים שיורשו להביא את הקבוצות ונהון מלין כי בפועל היו הפרות של כללי המתווה.

כיום הוא מתפקד תחת סימן שאלה: קבוצה שהוא מארגן של 13 תיירים מארה"ב אמורה לנחות בישראל ב-6 ביולי. "הזמנו להם טיסות במחלקה ראשונה, ובתי מלון והכול מסודר ואנחנו לא יודעים עדיין אם יתאפשר להם לבוא, או מה אומר המתווה שאמור להתחיל מ-1 ביולי. הבעיה הזו מתורגמת להרבה כסף. למשל, אם ניאלץ להזיז את מועד הטיסות.

"אלו אנשים שמוכנים לספוג את ההגבלות שישראל דורשת כולל בדיקות הדם. והסיטואציה היא של בלבול. המורכבות שבהכנסת קבוצות לישראל היא כל כך גבוהה עד שרוב התיירים לא מוכנים לשמוע על לבוא לפה. זה לא רק בדיקות דם, אלא פרוצדורה שעולה 250-300 דולר לביטוח מיוחד, לדרישה להתנייד עם מדריך בלבד, באוטובוס צמוד וכו'. לא כל התיירים יכולים להרשות לעצמם ובהרבה מקרים, צליינים בעיקר, חוסכים שקל לשקל כדי לבוא לאתרי הקודש. כל חוויית אי-הנוחות שמייצרים להם בישראל תגרום לזה שתיירים שיבואו לפה לא ירצו לחזור ותיירים אחרים פשוט ייסעו למדינות אחרות.

"אם המדינה לא תשמר את כל העוסקים בתחום ניקלע לסיטואציה מביכה של מחסור בכל השירותים לתייר. זה המדריך, הנהג והמלון וגם העסקים ההיקפיים, כמו ספקי פרחים לבתי מלון, שמאפשרים לנו ליצור את החוויה של התייר. המדינה חייבת לשמר את העוסקים בענף הזה. ברמה האישית האבטלה שלי נגמרת בחודש הבא ולא ברור מה זה אומר. אני לא רוצה שהמדינה תשלם לי אבטלה, אלא אני רוצה שיאפשרו לי להתפרנס.

"יש שר תיירות חדש וממשלה חדשה ואני כאופטימי מטבעי מקווה ומאמין שזה יוביל לשינוי. למעשה מהמצב שבו אנחנו נמצאים, אחרי 15 חודשים שהענף סגור, כל שינוי יכול להיות רק לטובה".

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il