אלונה בר און בוועידת ישראל לעסקים: "לתקשורת תפקיד דרמטי בהגעה למקום אליו כולנו שואפים"

מו"לית גלובס, אלונה בר און, פתחה הבוקר את ועידת ישראל לעסקים • "בד בבד עם תכנון ארוך טווח, החשוב כל כך, אני מבקשת להשקיע מחשבה ועשייה בעוד מילה אחת קטנה: אמון", אמרה • לדברי בר און, "כשכולנו לא מאמינים איש לרעהו - איך נוכל לחבור לחזון משותף?"

אלונה בר און, מו"לית גלובס, פתחה הבוקר (ג') את ועידת ישראל לעסקים, וסיפרה: "אבא שלי, חיים בר און ז"ל, ייסד את הוועידה בימי כהונתו של יצחק רבין כראש ממשלה, בעיצומו של תהליך פתיחת המשק לכלכלה מודרנית ושוק חופשי. בטח לא מעט מיושבי האולם פה זוכרים את התקופה: הסכמי שלום, תקוות גבוהות לפתיחת כלכלה עם העולם הערבי, הקמת הטלויזיה בכבלים, פתיחת שוק התקשורת לשיחות בינ"ל, כבלים תת ימיים, סלולר. כמעט 30 שנים עברו מאז ואנחנו בישראל אחרת. מעצמה כלכלית, הסכמי אברהם, והרבה זרעים שנזרעו אז ומלבלבים מכל עבר עכשיו".

"ישראל הולכת ומשתנה", אמרה בר און. "בשיר 'אין לי ארץ אחרת' שכתב אהוד מנור לפני 35 שנה - נכתב 'לא אשתוק כי ארצי שינתה את פניה, לא אוותר לה, אזכיר לה ואשיר כאן באוזניה עד שתפקח את עיניה', אבל אולי השיר הזה כבר לא באמת רלוונטי? אין לנו ארץ אחרת, אבל אולי השינוי חייב לקרות ולא יעזור שנציק לארץ שלנו עד שתפקח את עיניה? אולי אפשר לקבל את השינוי ולא לריב איתו? אולי השינוי מציע עתיד טוב יותר?".

"אנחנו נמצאים ערב שנת 2022, בעיצומם של תהליכי שינוי מהירים ועמוקים שעוברים על מדינת ישראל ועל העולם כולו. לכן, ערכנו השנה את הוועידה בסימן ישראל 2048, בניסיון לייצר דיון בשאלה - ישראל לאן?", הוסיפה. 

"חלק מההיבטים יידונו היום במושבים השונים, וחלק אחר יידחה למענה בהמשך, אני מקווה, על ידי הנוכחות והנוכחים באולם הזה, שאכפת להם, שלוקחים חלק בעיצוב הכלכלה והחברה הישראלית ושימשיכו לעסוק במלאכה שמסומנת פה, כל אחד ואחת, במקום בו הוא יכול להשפיע".

"אבל בד בבד עם תכנון ארוך טווח, החשוב כל כך, אני מבקשת להשקיע מחשבה ועשייה בעוד מילה אחת קטנה: אמון", הדגישה בר און, ואמרה: "כי כשכולנו לא מאמינים איש לרעהו - איך נוכל לחבור לחזון משותף? לתוכנית עבודה משותפת? לעתיד משותף? עתיד שמחבר מגזר עסקי, ציבורי, אזרחי? הייטק ותעשייה מסורתית? מרכז ופריפריה? חרדים, ערבים, חובשי כיפה וחילונים? נשים וגברים? בלי אמון, איך נוכל לחבור ולהסכים על תכנון החודש הקרוב? ובטוח שלא נוכל ליישם שום תוכנית מעבר למחר בבוקר".

"אנחנו כבר בעיצומה של הסערה"

לדבריה, "ירידת האמון - בין מגזרים, בין שבטים, בין מגדרים, בין דורות וגילאים, בין האזרחים למערכת המשפט, בין החולים למערכת הבריאות, בין הקוראים לתקשורת - היא מחלה שקטה. כמו סוכרת. שקטה שקטה עד שפתאום היא פורצת וסוערת בכל הכוח והשיקום עלול להיות בלתי אפשרי. לי נראה שאנחנו כבר בעיצומה של הסערה".

"ופה, אנחנו בגלובס רואים את חלקת האלוהים הקטנה שלנו, את התפקיד שלנו בהתוויית השינוי והעתיד. כי לרשות הרביעית, התקשורת, היה תפקיד מכריע בהגעה למקום בו אנו נמצאים, לטוב ולרע, ויש לנו תפקיד דרמטי לא פחות בהגעה למקום אליו כולנו שואפים".

"מאז שרכשנו את גלובס בחזרה, את העיתון שאבא שלי הקים, אני ושותפתי ענת אגמון, העורכת הראשית נעמה סיקולר וכל העוסקים במלאכה, יצאנו למסע שבסיסו ומרכזו - השבת אמון מול הציבור, המסוקרים, הקוראים וכלל מחזיקי העניין. כי תקשורת שלא מאמינים לה - היא תקשורת חסרת טעם, וחמור מכך".

"רצינו ליצור גוף תקשורת שהמודל העסקי שלו מבוסס על חזון, ערכים, קוד אתי, שקיפות ויצירת ערך לקורא", אמרה בר און. "להחזיר לקוראים שלנו את האמון בתיווך המציאות שלנו. רכשנו עיתון שהפסיד הרבה כסף מדי שנה, שדימם מנויים, בתקופה שאמרו לנו שאין שום טעם בעיתונות כתובה, שרק הצהוב והשלילי מוכר, שהפייק והאמת מתערבבים כי 'ככה זה' והכל 'חוויה אישית' ושזה ממש בסדר שהעיתונים הפכו לטור דעה ללא מידע. בחרנו דרך אחרת. בחרנו ללכת נגד הזרם. ויתרנו על הרבה מוסכמות והתעמתנו עם הרבה 'ככה זה עובד', אנו מורידים מסדר היום גניבת דעת, רכילות אישית ושנאת חינם ומכניסים פנימה דברים אחרים: אוכלוסיות ומגזרים שלא קיבלו ייצוג הוגן; בדיקת עובדות ביחידה עצמאית, ה'משרוקית'; נושאים משמעותיים כמו אמון ותכנון ארוך טווח, שוק העבודה, בטיחות, חדשנות ותעשיות חדשות. את כל זה יצקנו לתוך עיתונות כלכלית שהייתה עד אז הומוגנית ומצומצמת עד כאב".

"אני שמחה היום לעמוד כאן, ארבע שנים אחרי הרכישה ולהגיד בגאווה גדולה, שבשנת 2021 כבר ראינו את המהפך, שמצבנו הכלכלי הוא הטוב מזה למעלה מ-15 שנה, שמספר המנויים שלנו גדל משמעותית, שהאימפקט שלנו מורגש בכל פינה ומה שהכי חשוב לנו: שהחזון שלשמו הגענו - מקבל תוקף ומתגבש מדי יום ביומו. יש לנו הרבה מה לעשות כדי להמשיך ולהשתפר, אנחנו לא חפים מטעויות כי מבחינתנו - רק התחלנו במסע להחזרת העיתונות להיות המוצר שאתם רוצים וצריכים וקודם כל - מוצר שאתם מאמינים לו", סיכמה בר און.

"אני רוצה להגיד תודה לכל השותפים שלנו שתמכו, ולהוקיר הערכה גדולה לכל הצוותים שעמלו קשה על ועידה זו, בתוך כל כך הרבה סערות זה כמעט לא ייאמן שהצלחתם להרים הפקה מורכבת כל כך. ולכם ולכן - להגיד תודה שהגעתם".

"ולסיום, אני אנצל את הבמה החשובה הזו ואדגיש שוב, ששיקום האמון הוא קריטי להמשך החיים שלנו בארץ הזאת. והלוואי שכולנו נצליח לפעול ביחד כדי לצעוד קדימה. והניסיון שלנו כבר מאותת, שאפשר להצליח גם כשהולכים נגד הזרם".

***גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות