עקפה את הסטארט-אפ של ראש המוסד לשעבר: חברת הסייבר פנטרה מגייסת לפי שווי מיליארד דולר

אחרי שלפני חודשיים נמכר הסטארט-אפ אקס אם סייבר של יוצאי המוסד ב-700 מיליון דולר, היום מודיעה פנטרה, מתחרה ישראלית נוספת בתחום בדיקות חדירות לארגונים, כי הפכה ליוניקורן • פנטרה גייסה 75 מיליון דולר שיושקעו בחברה, וסכום דומה ילך לבעלי מניות ולעובדים

הסטארט-אפ פנטרה: רן תמיר, אריק ליברזון, אמיתי רצון ואביב כהן / צילום: ירין טרנוס
הסטארט-אפ פנטרה: רן תמיר, אריק ליברזון, אמיתי רצון ואביב כהן / צילום: ירין טרנוס

בחודש נובמבר האחרון הודיע הסטארט-אפ הישראלי אקס אם סייבר (XM Cyber), שהקימו יוצאי המוסד כולל ראש הארגון לשעבר תמיר פרדו, על מכירתו לתאגיד הקמעונאות האירופאי שוורץ גרופ תמורת 700 מיליון דולר בעסקה מפתיעה. אקס אם סייבר עוסקת בתחום של בדיקות חדירות אוטומטיות לזיהוי חולשות ונתיבים אפשריים לחדירה לארגונים דרך ניצול אותן חולשות.

היום (ג'), חודשיים מאוחר יותר, שחקן ישראלי נוסף המתחרה באותו השוק, הסטארט-אפ פנטרה (Pentera), מודיע על קבלת שווי של מיליארד דולר כחלק מסבב גיוס שהפך אותו ליוניקורן. כמובן שמחיר בעסקת מכירה ושווי בהשקעה אינם זהים, אך בפנטרה רומזים בין השאר לתחרות מול אקס אם סייבר ומול שני סטארט-אפים ישראלים נוספים בתחום, סימיולט (Cymulate) וסייפבריץ' (Safebreach), כאשר הם כותבים בהודעת ההשקעה כי הפכו לחברה עם "השווי הגבוה ביותר בתחום בדיקות הסייבר האוטומטיות".

פנטרה (שנקראה עד לפני חצי שנה פסייסיס) הכריזה על השקעה של 150 מיליון דולר בהובלת קרן 1K ובהשתתפות המשקיעים הקיימים שלה, אינסייט פרטנרס, Awz ונצ'רס ובלקסטון, ועוד משקיעה חדשה - Evolution Equity Partners. כמחצית מהסכום הולך להשקעה בפנטרה ומחצית מופנית לסקנדרי, בו ימכרו משקיעים קיימים, המייסדים ועובדים עם ותק של מעל שנה בחברה החזקות. לדברי המנכ"ל אמיתי רצון, ההחזקות ימכרו בחלוקה שוויונית בין העובדים, המנהלים והמייסדים.

עובדי פנטרה / צילום: ערן בארי
 עובדי פנטרה / צילום: ערן בארי

השווי קפץ פי חמישה

אקס אם סייבר, סימיולט, סייפבריץ' ופנטרה הוקמו בשנים 2014-2016. ארבעת הסטארט-אפים נולדו מתוך רצון להחליף או לפחות להשלים מוצרים של הערכה וניהול חולשות שפיתחו חברות כמו ראפיד7 וטנאבל. מערכות ניהול אלו מזהות כמות גדולה של חולשות שיש במערכות הארגון, אך לוקות ב"אזעקות שווא" רבות ובקושי בתעדוף החולשות לפי פוטנציאל הנזק.

המוצרים בעולם של בדיקות חדירות לא מסתפקים בזיהוי החולשות במערכות הארגון, אלא ממשיכים גם כדי לזהות אלו חולשות ניתן לתקוף ולכן מה דורש טיפול לפני מה. עד לפני שנמכרה אקס אם סייבר, החברה גייסה 49 מיליון דולר; פנטרה גייסה, עד לסיבוב הנוכחי, 40 מיליון דולר; סימיולט גייסה 71 מיליון דולר עד היום; וסייפבריץ' גייסה 106 מיליון דולר. בשוק של בדיקות חדירות פועלות כמובן גם לא מעט שחקניות לא ישראליות, כמו AttackIQ האמריקאית שגייסה עד כה 76 מיליון דולר.

המוצר של פנטרה זוכה לציון 4.7 מתוך 5 בביקורות משתמשים באתר גרטנר, בהשוואה ל-4.8 של סימיולט ו-4.9 ל- AttackIQ ו-4.7 לסייפבריץ' (אקס אמ לא מדורגת).

לדברי רצון, הייחוד של פנטרה הוא בכך שהתוכנה שלה מאפשרת לארגון לבצע תקיפות אמיתיות על עצמו מבחוץ, ממש כמו שהאקר אנושי היה עושה, כדי לגלות את הנזק שיכול להיגרם מחולשות. בסיום התקיפה התוכנה מנקה את "הלכלוך" שנוצר במערכת. לדבריו, גישה זו עומדת בניגוד לתוכנות מתחרות שמבצעות רק סימולציה של תקיפה ולא תוקפות בפועל. "שחקנים אחרים חששו לפתח כלי שיתקוף על אמת כי הם פחדו לגרום למשהו במערכות הארגון לקרוס, אבל אנחנו בנינו מוצר שתוקף ואחר כך מנקה אחריו", רצון אומר.

השווי של פנטרה בגיוס הקודם שלה, שהוכרז בספטמבר 2020, היה 200 מיליון דולר - כך שהחברה קפצה פי חמישה בתוך שנה וחצי לערך. בפנטרה לא מוסרים נתונים מלאים על הכנסות ורצון מסתפק בלומר כי "ברבעון הרביעי לבדו הגדלנו את קצב ההכנסות השנתי (ARR) ב-7 מיליון דולר ואנחנו חברה שנהנית מרווח גולמי של 95% כיוון שאין לנו הרבה פונקציות של תמיכה. הלקוח יכול להתקין את המוצר תוך 20 דקות ותוך מספר ימים כבר לעבוד לבד". בין הלקוחות של פנטרה נמצאות חברת האופנה גאפ, חברת משחקי הווידיאו EA, בלקסטון (שגם משקיעה בפנטרה) ובארץ חברת החשמל ושופרסל.

היעד: הנפקה תוך שנתיים

פנטרה הוקמה בנובמבר 2015 על ידי ד"ר אריק ליברזון, סמנכ"ל הטכנולוגיות כיום בחברה, ואריק פיינגולד (שאינו מעורב בחברה כיום). ליברזון השתחרר זמן קצר קודם לכן משירות קבע בצה"ל, שבו שימש בתור ראש קבוצת לוחמת מחשבים וניהל צוות של האקרים שבדק את הגנות הסייבר של המערכות הצבאיות. במהלך השירות ליברזון חשב על הרעיון להפוך את בדיקות החדירות לאוטומטיות במקום ידניות, כדי לחסוך במשאבים וכוח אדם.

פנטרה פעלה במצב חשאי (Stealth mode) במשך שנתיים, עד נובמבר 2017. בינואר 2018 רצון, שהגיע מתפקידי ניהול מכירות, הצטרף כמנכ"ל והחליף את ליברזון בתפקיד. כמה חודשים אחר כך חתמה החברה על החוזים הראשונים שלה עם לקוחות. כיום מעסיקה פנטרה 160 עובדים, 90 מתוכם בישראל, בהשוואה ל-60 עובדים שהיו לה בספטמבר 2020, בגיוס הקודם.

לדברי רצון ,היעד של פנטרה הוא להגיע להנפקה תוך שנתיים. "כמו וויז (Wiz) שתפסה את מובילות השוק בתחום אבטחת הענן, אנחנו הפכנו למובילי שוק בעולם של סימולציות אבטחה, שאין בו אף יוניקורן אחר חוץ מאתנו", הוא אומר.