שר השיכון זאב אלקין: "לממשלה אין שליטה על מחירי הדיור, אלא רק על מרכיבים מסוימים של השוק"

שר הבינוי והשיכון התייחס היום בוועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס לקשיים בתוכנית דירה בהנחה: "יש מספר מסוים של אנשים שטרם קיבלו תשובה לזכאות, במידת הצורך נדחה את ההרשמה בכמה ימים או בשבוע" • על מחירי הדיור: "לגבי התחזיות לעתיד, אני משאיר לשר האוצר להיות נביא"

שר השיכון זאב אלקין אמר היום (א') בוועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס כי משרדו יבדוק אפשרות לדחות בכמה ימים את ההגרלה הגדולה של "דירה בהנחה" כדי להבטיח שכל מי שפנה בזמן להאריך את תעודת הזכאות יוכל להשתתף בה. אלקין אמר את הדברים בשיחה עם סגן עורכת גלובס דרור מרמור. 

המדינה איבדה שליטה על מחירי הדיור? ככה זה נראה,  אתם לא מתמודדים אפילו עם הרישום ל"דירה בהנחה".
"קודם כול, לממשלה אין שליטה על מחירי הדיור, אלא יש לה שליטה על מרכיבים מסוימים של השוק. לגבי התחזיות, אני משאיר לשר האוצר להיות נביא. יותר מדי נביאים בממשלה אחת זה מוגזם.

"לגבי ההגרלות, אין בעיית רישום, יש בעיה של אנשים שלא הייתה להם תעודת זכאות למרות שהתראנו להוציא אותה לפני פתיחת הרישום להגרלה כי זה לוקח עשרה ימים. כל מי שעשה את זה, יכול להירשם.

"נרשמו 86 אלף אנשים, מספר שיא, פי 2 מהכמות שהייתה בהגרלה הכי גדולה בתקופה של כחלון. כ-40 אלף איש כבר הוציאו זכאות חדשה בימים האחרונים. זה גם מספר שיא. יש 120 אלף זכאים. זה אומר שהמערכת הוסיפה 50% בתוך שבועיים. אף אחד לא ציפה לזה. יהיו הגרלות בערך פעם בחודשיים ונשווק כ-30 אלף יחידות דיור השנה. סיכוי של 25% זה סיכוי לא קטן לזכייה.

"מה שמטריד אותי זה שיש מספר מסוים של אנשים שטרם קיבלו תשובה, חלקם זה באחריות שלהם וכנראה יצטרכו לחכות להגרלה הבאה. ביקשתי לקבל נתונים מדויקים מהחברות - כמה אנשים ניגשו בזמן ועדיין לא קיבלו תשובה, ובמידה ויהיו כאלה - לא נהסס לדחות את ההרשמה בכמה ימים או בשבוע. גם אם נעשה את זה יום אחרי פסח, התוצאה לא תשתנה".

אלקין בשיחה עם סגן עורכת גלובס דרור מרמור.  ועידת הנדל''ן של גלובס 2022 / צילום: יוסי כהן

86 אלף נרשמו מול 10,000 דירות בלבד שיוגרלו בהגרלה הראשונה. אתה חי בשלום עם העובדה שמדינת ישראל מציעה לאנשים קורת גג בשיטת קזינו?
"ברגע שיש מחסור אין שיטה יותר טובה. כרגע, 60% מהדירות אנחנו מוציאים בהנחה. היו 100 אלף שיווקים בקרקעות מדינה ואף אחד לא האמין שזה אפשרי, המספרים היו דמיוניים".

גם 13% עלייה במחירי הדירות הייתה נראית דמיונית.
"למי שהכיר את הנתונים ואת כמות השיווקים שהייתה קודם, העלייה לא הייתה דמיונית. אם בשנה הקודמת שיווקו 50 אלף בלבד, מה הפלא שיש מחסור ועליית מחירים? הכתובת הייתה על הקיר. אני מעדיף לעסוק ביצירת פתרונות, 30 אלף יחידות הדיור בהנחה יהיו - האם אני מרוצה שזה לא יותר? לא. הצענו 80%, 85%, משרד האוצר התנגד. התוכנית של האוצר שפורסמה בתקשורת עדיין בעבודה. אין תוכנית - יש רעיונות. אנחנו פתוחים לשמוע כל דבר, ואשמח לשמוע - לתמרץ רשויות מקומיות כדי לשחרר יותר שיווקים, מאוד בעד להגדיל אחוזים בדירות בהנחה, אבל לא בטוח שצריך 100% מהקרקעות - אין היגיון שהמדינה תשקיע במגורי יוקרה.

"שיווקנו כ-100 אלף יחידות דיור השנה דרך רשות מקרקעי ישראל - האם זה מספיק כדי לסגור את הפער של השנתיים האחרונות בעיקר? לא, צריכים עוד כמה שנים כאלה כדי לסגור את הפער. כולם צחקו עליי כשאמרתי 60-70 אלף שיווקים, אבל הגענו ל-100 אלף. המספרים מדברים בעד עצמם. אני אחראי על זה שבניגוד לכל תחזית שיווקנו 100 אלף קרקעות בשנה בכל החזיתות, התחדשות עירונית, דיור להשכרה לטווח ארוך שהוא חשוב מאוד. הולכים על כמה חזיתות בו זמנית כדי להגדיל את ההיצע. במדינה כמו שלנו, עם הגידול הדמוגרפי, יש פער גדול שלא פשוט לסגור אותו, אבל נהפוך כל אבן כדי לסגור אותו.

"כרגע הרשויות שחררו רגל מהברקס, אחרת לא היינו מצליחים לשווק 100 אלף. הוקצו תקציבים משמעותיים שלא היו בעבר. האם אנחנו רוצים יותר? כן. לכן מתמרצים רשויות. תהליך הוצאת היתר - אנחנו חושבים שהוא לוקח יותר מדי זמן, גם בבנייה חדשה וגם בהתחדשות עירונית. עברנו לשיטת תמרוץ פר היתר בהתחדשות עירונית, ונעזור תקציבית גם אחרי היתר חתום. יש פה עיוות שהארנונה למגורים לא כדאית, ועד שלא נפתור את העיוות הזה, ואני לא רואה שפותרים אותו, נצטרך למצוא פתרון אחר.

"המדינה תתחיל לוותר על הכנסות בסדר גודל של מיליארדים, רק מחיר מטרה זה ויתור של 20 מיליארד הכנסות. לזוג צעיר מגיע עזרה במאות אלפי שקלים, אגף תקציבים לא אהב את זה אבל צריך להרים דגל לבן. אפשר ליצור כל כותרת שרוצים בתקשורת, אבל בסוף צריך להגיע להסכמות. לזכותו של שר האוצר ייאמר שהוא תמיד הגיע איתי להסכמות".

מה לגבי אישור היישובים החדשים בישיבת הממשלה?
"לצערי הממשלה לא תאשר עשרה, אלא תאשר כרגע רק חמישה. מקווה שנסיים את השבוע עם עשרה יישובים בנגב - תשעה יהודיים ואחד ערבי".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק מזרחי טפחות ובחסות הפניקס, אורון נדל"ן, חניוני הצלחה, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל ונת"ע