שרת הפנים איילת שקד: "גורמי התכנון חיים כמה עשורים אחורה"

שרת הפנים איילת שקד התייחסה בוועידת הנדל"ן של גלובס להתנגדות של גורמי התכנון להקמת יישובים חדשים בנגב: "אני ושר השיכון חושבים שבעניין הנגב השיקולים הם לא רק כספיים וסביבתיים אלא שיקולים שמעבר" • על דחיית אישור החלופה לתמ"א 38: "להערכתי ניתן יהיה להשתמש בחלופה ביולי-אוגוסט. במשך שנה נריץ את שתי התוכניות במקביל"

שרת הפנים איילת שקד התייחסה בוועידת הנדל"ן של גלובס להתנגדות של גורמי התכנון להצעה שתעלה היום (א') בישיבת הממשלה להקמת חמישה יישובים חדשים בנגב. "זה נכון שגורמי התכנון כבר שנים רבות לא תומכים, שלא נאמר מתנגדים להקמת יישובים חדשים. אבל גם אני וגם שר השיכון חושבים שבעניין הנגב המציאות שונה, והשיקולים הם לא רק כספיים וסביבתיים אלא שיקולים שמעבר - רוצים לחזק את הנגב בהתיישבות יהודית, וצריך לאחוז בשטחים ולחזק את המשילות. יש הרבה גרעינים שרוצים כבר לבוא לגור שם. פנתה אליי ראש התנועה הקיבוצית, והיא מתכוונת להקים קיבוץ נוסף בנגב, ואני חושבת שזה בהחלט דבר חשוב למדינה וחשוב לחיזוק הנגב".

לדבריה, "לא מקימים יישובים חדשים במרכז או בצפון, למרות שברמת הגולן כן, כי גם שם צריך להקים מסיבות אחרות, אבל בנגב זה בהחלט חשוב, ועושים זאת למרות התנגדות גורמי תכנון והאוצר".

בתשובה לשאלה האם היא לא חוששת שהקמת היישובים החדשים תחליש את היישובים הקיימים, ציינה השרה שקד כי לצד ההחלטה להקים עשרה יישובים חדשים בסך-הכול, תובא החלטת ממשלה לחיזוק הנגב המזרחי.

לדבריה, "אני חושבת שגם גורמי התכנון חיים עשור או שניים אחורה, כי כל שיווק - גם בערד וגם בדימונה ובכל ערי הדרום - נחטף. השיווקים לא נכשלים, ויש ביקוש לצד היצע קטן. בדימונה שווקו השנה 3,000 יחידות דיור, ואנחנו מגדילים את מספר היחידות וגם מקימים יישובים חדשים". 

החלופה לתמ"א 38 - ביולי-אוגוסט

שרת הפנים התייחסה לדחיית אישור חלופת שקד לתמ"א 38 שאמורה הייתה לעבור במושב החורף ונדחתה למושב הקיץ. "אנחנו נצביע בשבוע הראשון או השני של המושב במאי", אמרה השרה, "לאחר מכן ייקחו לנו עוד חודשיים לטיפול בתקנות ובמיסוי, כך שלהערכתי ניתן יהיה להשתמש בחלופה ביולי-אוגוסט. ביקשתי מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה להאריך בשנה את התמ"א, והיא תתכנס באפריל, ואני מקווה שהיא אכן תאריך אותה, ובמשך שנה נריץ את שתי התוכניות במקביל".

לדברי שקד, במושב הבא תעבור גם ההחלטה להגדיל ב-45 מטרים בתים צמודי קרקע כדי לפצלם לשני בתים.

על התוכניות שהציג שר האוצר אביגדור ליברמן, שקד ציינה כי היא טרם נפגשה איתו בנושא, הגדירה אותן כ"רעיונות מעניינים" וציינה כי "צריך לפרוט לפרטים ולראות איך מיישמים ואם רוצים ליישם".

שקד ציינה כי בכוונתה לטוס לביקור בהודו, במהלכו היא תנסה להוביל מהלך להבאת עובדים זרים לתחום הבניין, ואמרה כי מאמצים דומים נעשים גם בסין. באשר לטיסת ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ להודו, בנפרד, אמרה שקד: "אני חושבת שאפשר לנסוע ביחד". 

"יוצאים מנקודת הנחה שהסכם הגרעין ייחתם"

היא התייחסה גם לפסגת הנגב אל מול הסכם הגרעין המתגבש, ואמרה: "מדובר באירוע היסטורי. מדינת ישראל מקבלת מעמד מאוד משמעותי באזור, ושיתוף-הפעולה עם מדינות סוניות מתונות הוא מאוד חשוב". 

לדבריה, "בעניין הסכם הגרעין ראינו בתקופת אובמה ונתניהו שכאשר הממשל נחוש לחתום על הסכם גרעין, זה קורה. לנו חשוב לייצר חזית אחידה עם שכנותינו באזור, עם מצרים, בחריין, איחוד האמירויות ומרוקו, ולהבהיר לאמריקאים שגם אם ייחתם הסכם גרעין, ישראל תשמור לעצמה את החופש לפעול לפי ראות עיניה. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שההסכם ייחתם", אמרה.

בעניין אחר ציינה שקד כי "חוק האזרחות לא עניין פוליטי אלא ביטחוני, והיה חשוב להעביר אותו".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק מזרחי טפחות ובחסות הפניקס, אורון נדל"ן, חניוני הצלחה, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל