שר התיירות על מיסוי דירות Airbnb: "לא רוצה לאבד 12 אלף יחידות בת"א"

בראיון בוועידת התיירות של ישראל הציג שר התיירות יואל רזבוזוב תוכנית חדשה לעידוד עירוב שימושים בתחום המלונאות • בהתייחסות לבניית מלונות, אמר שר התיירות: "אנחנו חריגים בעולם. רק אצלנו לוקח כל כך הרבה זמן להקים מלון"

שר התיירות יואל רזבוזוב / צילום: איל יצהר
שר התיירות יואל רזבוזוב / צילום: איל יצהר

ישראל עוד רחוקה מיעדי התיירות שהציבה לעצמה, השירות לא תמיד טוב לתייר והדרך להקמת מלונות בישראל אורכת עשור בממוצע. בראיון לעיתונאית מיכל רז-חיימוביץ' מגלובס, הציג שר התיירות יואל רזבוזוב את תוכניות המכרז בנושא והכרי זעל תוכנית חדשה לעידוד עירוב שימושים בתחום המלונאות. "אנחנו משנים את המדיניות ונתיר עירוב שימושים במקומות שרוצים להזניק אותם ובמיוחד בפריפריה שיש לנו בה מחסור בהיצע מלונאי נאפשר מבלי לגרוע מהזכויות של המלונות להקים בשטח הזה גם מסחר, דירות, וניתן ליזמים להשקיע".

לדבריו, הצעד מגיע בעקבות הטענות שהקמת מלון נהפכה ללא כלכלית בעקבות משך זמן ההקמה הארוך שעומד על עשר שנים. "ברגע שיהיה עירוב שימושים זו תהיה השקעה יותר כלכלית וזו חלק מתוכנית 2030 של משרד התיירות ובמסגרתה אנחנו רוצים להביא לכאן 10 מיליון תיירים מדי שנה", אמר השר רזבוזוב.

על משך הזמן הארוך להקמת מלונות בישראל אמר רזבוזוב כי המצב הזה לא הגיוני "אני נפגש עם מקביליי בעולם וזה לא קורה שם, רק אצלנו. אנחנו מחפשים את הדרך להעביר את ההליך התכנוני לטורבו כדי לקצר את משך זמן בניית המלון ועל זה הצוותים המקצועיים שלנו עובדים. אנחנו צריכים את היצע המלונאות ולפי החישובים שלנו עד לשנת 2030 אנחנו צריכים עוד 40 אלף חדרים על 55 אלף החדרים הקיימים היום".

לדבריו, "רק השנה הוגשו לאגף השקעות במשרד התיירות 107 בקשות של יזמים לבניית מלון חדש. יש כלכלה והשוק מתקן את עצמו ומרגיש שבתיירות יש פוטנציאל והמטרה הראשונה שלנו היא לא להפריע והדבר השני לעודד ולתת כלים ליזמים לעשות את זה".

"גם אני כחבר כנסת לא ידעתי שתיירות הכניסה 40 מיליארד שקל בשנת 2019"

רזבוזוב ציין כי המדינה עדיין לא מפנימה את היתרונות הכלכליים המשמעותיים בהשקעה בתיירות "אני חושב שעדיין לא נפל האסימון וגם אני כחבר כנסת לא ידעתי שתיירות הכניסה 40 מיליארד שקל בשנת 2019, ואחת המשימות שלי היא למתג את התיירות במסדרונות הכנסת והממשלה. תיירות זה משאב אדיר ויש לנו הכל פה. ביוון התיירות היא 25% מהתמ"ג ואנחנו יכולים להגיע לשם. אנחנו משקיעים באסטרטגיה ומחקרים מדויקים וזה יעזור לנו מול האוצר בהצגת נוסחאות ברורות מה נותן כל שקל שמשקיעים ומה מכפלות ההשקעה".

במענה לשאלה האם יש בכוונת המשרד למסות את דירות ה-Airbnb, טען השר כי הוא לא רוצה "לאבד 12 אלף יחידות רק בתל אביב, יותר ממספר החדרים בבתי המלון. מצד שני, יש כשל שוק ומחסור ברגולציה ואנחנו הקמנו צוות עבודה שיבחן את הנושא יחד עם משרדי ממשלה נוספים. אם נצליח לבנות 20-30 אלף חדרים ב-4 שנים זה יפצה אותנו ואז נוכל לעשות את זה חכם ומדויק".

ואולם, למרות היעדים השאפתניים, שיא התיירות בישראל היתה בשנת 2019 אז ביקרו בה 4.5 מיליון תיירים. במענה לשאלה אם לא עדיף תיירות איכותית על יעד מספרי אמר השר כי "אנחנו מדברים גם על תיירות גולף למשל, על תיירות יין, תיירות קולינרית ותיירות בת קיימא, אבל אנחנו צריכים גם מספר כדי למדוד את עצמנו. אנחנו עושים הרבה רפורמות לטובת המלונאים ומעבירים החלטת ממשלה להביא 1,200 פיליפינים ועוד 500 ירדנים כי אין לנו עובדים במלונות. אבל אני מצפה שכמו שאנחנו פועלים בשביל המלונאים, אנחנו רוצים לשמוע פחות תירוצים ושתהיה חווית תיירות הטובה ביותר גם לתייר הישראלי ואלו גם הפנים שלנו למי שמגיע מחו"ל".

***גילוי מלא: בשיתוף עיריית עכו, החברה לפיתוח עכו העתיקה ונצרת בע"מ ומשרד התיירות.