בענף הנדל"ן תוקפים את פישר: "העלאת הריבית תפגע במשפחות הצעירות - ולא תעצור את מחירי הנדל"ן"

נשיא התאחדות הקבלנים: "העלאת הריבית - שוב ניסיון של הממשלה לטפל בבעיית מחירי הדירות מצד הביקושים, ולא מצד ההיצע" ■ מתווך בכיר: "ההעלאה רק תזרז את רוכשי הדירות בגלל החשש מהעלאות נוספות" ■ מנכ"ל מרכז מקרו: "צעד אנטי-חברתי שפוגע בשכבות החלשות"

בענף הנדל"ן תוקפים את החלטת נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, להעלות את הריבית במשק, ואומרים כי לא ניתן לצנן את שוק הנדל"ן רק על ידי הטלת גזירות על רוכשי הדירות.

לדברי נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, "העלאת הריבית במשק היא שוב ניסיון של הממשלה לטפל בבעיית מחירי הדירות מצד הביקושים, ולא מצד ההיצע". לדברי בובליל, הבעיה המרכזית היא המחסור המתמשך בקרקעות לבנייה למגורים באזור המרכז.

"העלייה במחירי הדירות נוצרה בראש ובראשונה מהפער ההולך וגדל בין התחלות הבנייה של דירות לביקושים הנובעים מהגידול הטבעי באוכלוסייה. פער זה עומד כיום על 10,000 דירות בשנה", אומר בובליל. "כל עוד הממשלה לא תצליח לטפל בצד ההיצע על ידי שיווק קרקעות זמינות לבנייה באזורי הביקוש ובשחרור חסמים בוועדות התכנון - אין סיכוי שתצליח לצנן את שוק הדירות רק על ידי הטלת גזירות על הרוכשים.

"מהעלאת הריבית נפגעת בעיקר אוכלוסייה של זוגות צעירים ומשפחות צעירות, שרוכשים כעת או שרכשו דירה בשנים האחרונות ומשלמים כיום משכנתא. התשלום הנוסף יכביד עליהם מאוד, אך מבחינת המשקיעים העלאת הריבית בשיעורים מזעריים לא תשפיע על ההחלטה לרכוש דירה".

לא תחליף

ד"ר רובי נתנזון, מנכ"ל מרכז מקרו לכלכלה מדינית, קורא למהלך של פישר "צעד אנטי-חברתי הפוגע בשכבות החלשות ובעיקר בזוגות הצעירים". לדבריו, "העלאת הריבית אינה תחליף לחובת המדינה להגדיל את היצע הדירות כדי לפתור את בעיית המחירים הגואים בשוק הנדל"ן; העלאת הריבית תקשה על צעירים ברכישת דיור, ותסבך את אלה שכבר רכשו דירות". נתזון גורס כי החלטת הנגיד "תגרום לפגיעה חמורה עוד יותר בשוק הנדל"ן, ולא תצליח לעצור את מחירי הנדל"ן הגואים".

השפעת ההעלאה של הריבית על רוכשי הדירות לא צפויה להיות דרמטית, מעריך ציון בן חיים, מבעלי רשת התיווך "רילטי אקזקיוטיב". לדבריו, העלאה זו "לא תהווה גורם מכריע בקבלת ההחלטה על רכישת דירה למטרת מגורים". עם זאת, "ייתכן ששיקולי הכדאיות ברכישת דירה להשקעה יושפעו במעט מאחוזי הריבית, וזאת ככל שלא יהיה שינוי במגמת הביקוש וגובה דמי השכירות בהשכרת דירות". להערכתו, המהלך עלול להוות דווקא "זרז בקבלת ההחלטות של רוכשי הדירות מחשש לעלייה נוספת בריבית. מחירי הדירות לא יושפעו מהמהלך הנוכחי".