תקדים: בעלי דירה מסרבים לפינוי-בינוי - ונתבעים ב-27 מיליון שקל

התובעים: "מעולם לא היתה עסקת פינוי-בינוי בה המתפנה מקבל שתי דירות; התנאים המופלאים שקיבלו הדיירים הינם תוצאה של מו"מ קשוח"

לראשונה בהיסטוריה של פינוי-בינוי: בעלי דירה נתבעים על סכום של 27 מיליון שקל, בשל סירובם לחתום על עסקה לפינוי בניין ישן ברחוב העצמאות ביהוד ובנייה של שני בניינים חדשים במקומו.

13 מבעלי הדירות בבניין, שבו 16 יחידות דיור, הסכימו לפינוי-בינוי אותו תבצע חברת בונה הצפון, וזה יותר מהמינימום הנדרש בחוק (80%) - כך אומר עו"ד אלדר אדטו, המייצג את התובעים.

ביום רביעי האחרון הגישו התובעים לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה תביעה לפסק דין הצהרתי כנגד שני דיירים בבקשה להכריזם "דיירים סרבנים" לביצוע העסקה, וכן בקשה לפיצול סעדים להגשת תביעה כספית בגובה של 27 מיליון שקל.

עו"ד אדטו מציין כי עסקת הפינוי-בינוי שנחתמה בין הדיירים לבין בונה הצפון נחשבת "נדירה וחריגה", ולפיה על כל דירה שתיהרס ייבנו 7.5 דירות חדשות (סך הכל 120 דירות בשני בניינים).

בניגוד למרבית העסקאות, בהן מקבל הדייר דירה חדשה תמורת הריסת הישנה - במסגרת עסקה זו מפנים הדיירים את דירתם ומקבלים בתמורה שתי דירות 5 חדרים חדשות בשטח של 120 מ"ר עם מרפסת של 12 מ"ר, כל דירה בשווי של 1.5 מיליון שקל, וביחד 3 מיליון שקל, אומר עו"ד אדטו.

"מעולם לא היתה עסקת פינוי-בינוי בישראל, בה הדייר המתפנה מקבל שתי דירות של 120 מ"ר; האמור הינו חריג שבחריגים, ותנאי העסקה המופלאים שקיבלו הדיירים הינם תוצאה של משא-ומתן קשוח בין הדיירים לבין היזם", לשון התביעה.

"סירוב בלתי-סביר"

לדברי עו"ד אדטו, "זה כמו לזכות בפיס, לקבל שתי דירות בשווי 3 מיליון שקל במקום דירה ששווה 700 אלף שקל".

במסגרת העסקה מקבלים בעלי הדירות הקיימות גם 4 חניות תת-קרקעיות, שני מחסנים ומרפסת שמש. כמו כן יקבלו הדיירים ערבות בנקאית על-פי חוק המכר, בגובה של 3 מיליון שקל, עם פינוי דירתם; תשלום דמי שכירות לכל תקופת הפינוי בגובה של 4,000 שקל לחודש; תשלום עבור הובלה מהדירה הישנה לחדשה בסך של 3,000 שקל; התחייבות לתשלום מלוא המסים; והתחייבות לתשלום שכר-טרחת עורך דין, אומר אדטו.

במקרה שהדייר יוכרז כסרבן בפסק דין הצהרתי, "כל אשר ייוותר יהיה לדון בגובה הפיצוי המגיע לדיירים בשל סירובו של הנתבע", מבהיר אדטו.

התובעים מבקשים להכיר בנתבעים כ"בעל דירה המסרב סירוב בלתי סביר לביצוע עסקת פינוי-בינוי".

עם הכרזת הנתבע כסרבן, הוא ייתבע כספית בתביעה נזיקית על סך 27 מיליון שקל, כאמור, "המהווה את ההפרש בין הדירות החדשות שיקבלו התובעים לבין דירותיהם הישנות", אומר אדטו.