החינמונים מחיים את הפרינט

סקר TGI הנוכחי מלמד דבר או שניים על מה ש"ישראל היום" עושה ליתר העיתונים בארץ

אנחנו נוטים להביט, בין אם בדאגה ובין אם בשביעות-רצון, בעיקר על נתוניו ההולכים וגדלים של העיתון "ישראל היום". כבר דובר לא אחת על היתרון שלו כעיתון חינמי בסקר TGI המודד חשיפה, ועד כמה העובדה שהוא "חשוף" לא בהכרח הופכת אותו "חשוב" או משפיע. אולם הסקר האחרון שפורסם היום (ג') מלמד גם דבר או שניים על מה שאולי עושה "ישראל היום" ליתר העיתונים.

העובדה שתעשיית הפרינט היומית כולה גדלה במחצית השנה השנייה של 2010, מראה לנו בבירור כי לא מדובר במשחק סכום אפס. העלייה של "ישראל היום" בחשיפה אינה גורעת מחשיפתו של אף עיתון אחר, ואולי אף מסייעת באופן אירוני להחייאה כללית של הפרינט הישראלי.

החשש הראשוני, כשיצא "ישראל היום", היה מהזניית העיתונים המודפסים והורדה של ערכם, לאור העובדה שהם הופכים להיות מוצר שמחולק בצמתים ולא כזה שיש לשלם בעבורו.

אולם, מה שנראה שקרה הוא ש"ישראל היום" הפך את הפרינט הישראלי לנגיש ונפוץ יותר. הוא גרם לאנשים שמעולם לא קנו עיתון או השקיעו במנוי לקבל נייר עם מידע ליד. ייתכן מאוד שהחשיפה לעיתונים כמו "ישראל היום" או "פוסט", מקרבת את הישראלי הממוצע עוד יותר אל העיתונים האחרים.

מעל לכל, תרומתו של "ישראל היום" היא בדחיפת שוק הפרינט כולו אל הרחוב. החלוקה החופשית הביאה את יתר השחקנים בשוק למאמצי שיווק חסרי תקדים. במידה כזו או אחרת "ישראל היום" הדליק נורות אדומות בפרינט הישראלי, אף יותר מהמגמות הטכנולוגיות בעולם.

ואחרי שכל זה נאמר, עדיין יש להדגיש כי לסקר ה-TGI אין כל נגיעה או קשר לתוכן, לקו כזה או אחר ואף לא לסקופים עיתונאיים. מדובר רק בסממן למגמות שיווק חיוביות.