אייסקיור כבר שווה 1.2 מיליארד שקל: מי הרוויחו 900% על המניה בחודשיים?

הנסיקה של מניית אייסקיור הניבה תשואה נאה לקבוצת משקיעים שסיכמה בסוף ינואר על הזרמת 15 מיליון דולר לחברה

אייל שמיר, מנכ"ל אייסקיור / צילום: אייסקיור
אייל שמיר, מנכ"ל אייסקיור / צילום: אייסקיור

מתחילת חודש אפריל עלתה מניית חברת המכשור הרפואי אייסקיור, הנסחרת בת"א, ביותר מ-300%, למחיר המגלם לחברה שווי של 1.2 מיליארד שקל. בכך השלימה המניה זינוק של כ-720% מתחילת השנה. 

העלייה במניית אייסקיור הניבה תשואה נאה לקבוצת משקיעים שסיכמה בסוף ינואר על הזרמת 15 מיליון דולר לחברה. הללו כוללים את בעל השליטה, המשקיע הסיני הייקסיאנג לי (50%), את קרן אלפא קפיטל של המיליארדר מרטין שלאף, ואת קרנות הגידור קלובר וולף. 

להשקעה קדמו חודשים ארוכים של דשדוש במניית החברה - שדוחותיה נושאים הערת עסק חי - סביב מחיר של 0.5 שקל למניה, שהיווה דיסקאונט של 20% על מחיר השוק דאז. היא אושרה בחודש מרץ והושלמה בימים האחרונים. נכון להיום, עומד מחיר מניית אייסקיור על 5 שקלים, כך שקבוצת המשקיעים מורווחת "על הנייר" פי עשרה על השקעתה, שתפחה לשווי שוק של 145 מיליון דולר.

אייסקיור פיתחה שיטה להקפאה סלקטיבית של גידולים, בעיקר גידולים סרטניים, באמצעות החדרת מחט למרכז הגידול וצריבתו בהקפאה. בשנת 2020 רשמה הכנסות של 13 מיליון שקל, גידול של 130% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, וזאת למרות הירידה בביצוע פרוצדורות רפואיות בנות דחייה בתקופת הקורונה. מתוך סכום זה, כ-6 מיליון שקל נבעו ממכירה ללקוח יחיד. ההפסד עמד על 15 מיליון שקל.

העלייה במחיר המניה החלה בתחילת חודש מרץ, על רקע ההנפקה הפרטית לבעל השליטה ומשקיעים נוספים, שנועדו להבטיח את המשך פעילות החברה, וכן לצורך רישומה למסחר גם בנאסד"ק. התהליך אמור להתרחש ברבעון השלישי של 2021, וחלק מן ההשקעה של 15 מיליון הדולרים היה מותנה באבן דרך זו, אולם בסופו של דבר השלימו המשקיעים את העברת מלוא הסכום כבר בחודש מאי.

בהמשך פורסמו הדוחות המעידים על השיפור בהכנסות, ואחריהם הודעה החברה כי ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, הכיר בטכנולוגיה של אייסקיור כמוצר פורץ דרך, סטטוס אשר נותן גושפנקה לצורך במוצר וגם מקנה קיצורי דרך במסלול לאישור המוצר.

העליות במניה המשיכו כאשר החברה פרסמה את תוצאות הביניים מן הניסוי הקליני שלה שהחל בשנת 2014. בניסוי זה החברה בחנה את שיעורי ההישנות של גידולים בסרטן השד, בקרב נשים שעברו את הטיפול באמצעות המכשיר של אייסקיור.

הגידולים היו מלכתחילה גידולים בסיכון נמוך, ושיעור ההישנות תוך שלוש שנים היה כ-2%, ב-194 מטופלות. הרופא שערך את הניסוי עבור החברה ציטט נתונים היסטוריים שלפיהם שיעורי ההישנות במצבים דומים היו 7%. כמו כן נראה כי הפרוצדורה של אייסקיור קצרה יותר, והתוצאות הקוסמטיות טובות יותר מאשר בניתוחים המערבים כריתה חלקית של השד.

המוצרים של החברה כבר מאושרים בטריטוריות רבות לטיפול בגידולים בשד, ומטרת הניסוי היא לשכנע רופאים וחברות ביטוח לעבור להשתמש במוצרים של החברה. כרגע הכנסות החברה נחשבות צנועות, והיא מתקשה בהצמחתן המשמעותית כבר מאז הונפקה בבורסה ב-2011. אולם, בשנה האחרונה כאמור חלה צמיחה, וייתכן שהניסוי, הקופה המלאה יחסית והמעבר של החברה לנאסד"ק, יתנו למוצר רוח גבית.