פרשת הסוס הטרויאני: ארבעת הנאשמים ממודיעין אזרחי ישוחררו למעצר בית

העליון קיבל את ערעור הארבעה על המעצר * השופט: עם מעצרם של בני הזוג האפרתי אין עוד חשש אמיתי מפני שיבוש החקירה

ארבעת עובדי מודיעין אזרחי חקירות הנאשמים בפרשת "הסוס הטרויאני" ישוחררו למעצר בית. כך החליט שופט בית המשפט העליון, אליעזר ריבלין. בכך קיבל ריבלין את ערעורם של הארבעה על החלטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב אשר הורה לעוצרם עד תום ההליכים.

הדיון הוחזר לבית המשפט המחוזי כדי לקבוע את הערבויות, את התנאים למעצר בית במשך כל שעות היממה וכדי להורות על ניתוקם מכל מגע עם אמצעי מיחשוב.

כנגד הארבעה, מנהלת מחלקת המודיעין העסקי של החברה, אסף זלוטובסקי, סמנכ"ל החברה, חיים זיסמן ומנהלי הסניף בתל-אביב, רוני ברהום ואייל אברמוביץ, הוגש כתב אישום על עבירות על חוק האזנת סתר, חוק הגנת הפרטיות חוק המחשבים. זאת בשל חדירה לחומר מחשב, החדרת נגיף מחשב, האזנת סתר.

על-פי כתב האישום הארבעה היו חוליות קישור בין הלקוחות שהזמינו מידע עסקי עם מתחריהם לבין בני הזוג מיכאל ורות האפרתי שפיתחו את תוכנת הסוס הטרויאני. כך הוחדרו במירמה סוסים טרויאנים ל-28 מחשבים של קורבנות, ובדרך זו קיבלו מידע על הנעשה בעיסקם של הקורבנות.

בית המשפט המחוזי הורה על מעצרם עד תום ההליכים. שופט בית המשפט העליון, אליעזר ריבלין, קבע כי ראוי היה לשקול במקרה זה את המרת המעצר בחלופה אחרת. ההשופט קובע גם כי המדינה לא הצליחה להפריך את טענת הארבעה, לפיה אין בידם הכלים הדרושים להפעלת התוכנה וניהולה, שכן זו נעשתה בידי הזוג אפרתי.

לארבעה אין השכלה בתחום המחשבים והשליטה המלאה וההדוקה בתוכנת הסוס הטרויאני היתה מצויה בידי האפרתי שקיבלו תשלום חודשי עבור כל קורבן בנפרד.

מאחר שהמחשבים והשרים בהם השתמשו הוחרמו על-ידי המשטרה ויצאו משליטתם בני הזוג האפרתי נעצרו באנגליה, הרי שבנסיבות הללו אין עוד חשש אמיתי מפני שיבוש החקירה אם ישוחררו לחלופת מעצר.

ההחלטה לשחררם למעצר בית נתמכה גם בשל העובדה שעברם של הארבעה נקי מכל מעורבות פלילית עד להסתבכות בפרשה זו. (בש"פ 7368/05).