להמן בדו"ח השנתי: רפורמת בכר היא הזדמנות לשכלול שוקי הכספים וההון בישראל

"בשנים האחרונות נקט בנק ישראל מדיניות מכוונת למיזוג הבנקים הזעירים לתוך הבנקים הגדולים"

בדו"ח הבנקאות לשנת 2004 מברך להמן על השלמת החקיקה ליישום רפורמת בכר. "הפיקוח על הבנקים, שהיה שותף מלא לעיצוב המלצותיה, לא רואה ברפורמה זו משום איום על יציבות הבנקים. נהפוך הוא, מדובר בהזדמנות חשובה לשכלול שוקי הכספים וההון בישראל, הגברת התחרות ומזעור ניגודי העניינים", אמר להמן.

לדבריו, הפרדת הבעלות על פעילות שוק ההון (ביטוח, קופות גמל, פנסיות וקרנות נאמנות) מהבנקים תאפשר לגורמים אלה להוות איום תחרותי על הבנקים.

לדבריו, מחקר שנערך לאחרונה בבנק ישראל מראה, כי במדינות שבהן מערכת הבנקאות חשופה יותר לאיום תחרותי, גם אם היא ריכוזית מאוד, רמת התחרות גבוהה יותר. לכן הפרדת הבעלות והניהול של הקופות והקרנות מהבנקים תתרום רבות לפיתוח שוק הון עמוק ופעיל, שיאפשר לבנקים לנהל בצורה מושכלת יותר את סיכוני האשראי, השוק והנזילות, ולשתף את גורמי השוק בסיכונים אלה.

הפרדת הבעלות גם תעקור מהשורש את בעיית ההטיות שהתגלו בייעוץ של הבנקים ללקוחותיהם, בנוגע לכדאיות ההשקעה בקרנותיהם, ועימן - את הסיכון התפעולי והמשפטי הגלום בנוהג קלוקל זה. יתר על כן, אומר להמן, כי ההפרדה תאפשר לרתום את רשת ההפצה וכושר הניתוח הכלכלי של הבנקים לטובת הלקוחות, בייעוץ אובייקטיבי לרכישת המכשירים המתאימים ביותר לכל לקוח.

להמן חושף לראשונה את מדיניות בנק ישראל בנוגע למבנה הבנקאות העתידי. לדבריו, בשנים האחרונות הואץ וכמעט נשלם תהליך מיזוגם של הבנקים הזעירים בישראל אל תוך בנקים גדולים יותר, או שהופסקה כליל פעילותם כבנקים. במסגרת זו נרכשו ומוזגו לתוך בנקים גדולים שישה בנקים, ושני בנקים נוספים הפסיקו לפעול וויתרו על רשיונם. רשיונו של בנק אחד בוטל.

"התפתחות זו היא גם תוצאת מדיניות מכוונת של הפיקוח על הבנקים, שכן הבנקים הזעירים התקשו לשרוד ברמת ההוצאות הנדרשת כיום לשם הפעלת מערכות ניהול ובקרה ההולמות בנקאות מודרנית. רמת סיכונים בבנקים אלה היתה גבוהה, בעוד שתרומתם לתחרות במערכת היתה זניחה. הפיקוח על הבנקים ליווה תהליך זה מקרוב והבטיח השלמתו בהצלחה תוך שמירת כספי המפקידים בפרט וענייני הלקוחות בכלל", אמר להמן.