שתי חברות ביטוח משנה אירופיות מחזיקות במחצית משוק ביטוח המשנה בישראל

מיוניק-רי מחזיקה ב-34.4% מהשוק, המגלגל 4.7 מיליארד שקל בשנה * סוויס-רי מחזיקה 15.4%

שתי חברות ביטוח משנה אירופיות מיוניק-רי וסוויס-רי, מחזיקות במחצית משוק ביטוחי המשנה בישראל, המגלגל 4.7 מיליארד שקל בשנה.

כך עולה מהדו"ח השנתי של אגף שוק ההון במשרד האוצר לסיכום 2004. החברה הדומיננטית בשוק היא מיוניק-רי, המחזיקה ב-34.4% מביטוחי המשנה הנרכשים בישראל.

נתח השוק של השנייה בגודלה סוויס-רי עמד ב-2004 על 15.4%. שש חברות ביטוח משנה נוספות מחזיקות ב-20% משוק ביטוחי המשנה: ג'נרלי (5.1%), לוידס (4%), פרנקונה (3.9%), אלפינה (zurich re) ופרטנר ב-3.7% כל אחת. 30% מהשוק נמצא בידי עשרות חברות משנה קטנות יותר.

חברות הביטוח בישראל נוהגות להעביר חלק מהותי מהסיכון הביטוחי שהן מקבלת על עצמן לכיסוי באמצעות מבטחי משנה. לחשיפה זו יש השפעה על יציבות החברות, אך בעבר, בעיקר בחברות גדולות, היקף החשיפה הכוללת למבטח משנה ספציפי לא היתה ידועה, כיוון שהחשיפה התפזרה בין כמה ענפי ביטוח ובין כמה ברוקרים.

לכן חייב הפיקוח את חברות הביטוח לנהל מ-2004 מערכת ממוחשבת, שתעקוב אחר החשיפה של החברה למבטחי המשנה וחייב את הדירקטוריון לקבוע מדיניות הגדרת מסגרת חשיפה מרבית למבטחי המשנה.

מנתוני הפיקוח על הביטוח עולה עוד, כי החשיפה הגבוהה ביותר למבטחי משנה, המתבטאת בשיעור דמי ביטוח נמוך בשייר (החלק שנשאר בידי חברות הביטוח ואינו עובר לביטוחי משנה), נמצאה בחברת כלל ביטוח (68% מדמי הביטוח בשייר), בהראל (70%), במגדל (72%) ובקבוצת הכשרת היישוב (73%).

ההערכות הן, כי לנוכח הסיכון הנובע מתלות כה גדולה של שוק ביטוחי המשנה בשתי מבטחות משנה בלבד, עשוי הפיקוח על הביטוח לפעול להגביל את החשיפה הספציפית של חברות למבטח משנה בודד, באנלוגיה למגבלות קבוצת לווים בבנקים.