היום: שביתות בסניפי בנק לאומי עקב סכסוכים עם ועד העובדים

ניסיון השבתה כללי בבנק המזרחי שלמרות ההכרזה על השביתה פועל היום במתכונת חלקית

ועד העובדים של בנק לאומי ישבית את כל הסניפים היום החל מהשעה 11.00 בבוקר. בוועד דורשים להגיע להסכם לגבי תנאי העובדים לאחר ההפרטה.

המאבק של עובדי הבנק נמשך מאז הוכרזה כוונת הממשלה למכור את חלקה בבנק - כבר לפני כשנתיים. הנהלת לאומי והמדינה לא הגיעו עד כה להסכמות כלשהן עם נציגי העובדים - למרות שברקע כבר נמכרו חבילות לא קטנות ממניות הבנק בחודשים האחרונים.

במקביל, דווח מוקדם יותר כי על ניסיון השבתה כללי בבנק המזרחי גם סניפי בנק המזרחי ואולם, למרות ההכרזה על שביתה כללית פועל היום הבנק במתכונת חלקית כשכל 120 סניפיו פתוחים לקהל.

ועד עובדי בנק המזרחי בראשות היו"ר שרה לזרוביץ' פתח היום בשביתה כללית בבנק. זאת לאחר מספר חודשים של שקט יחסי ביחסי עבודה בבנק וזאת תודות לגישור שנערך בין העובדים וההנהלה המסוכסכים על רקע מיזוג בנק המשכנתאות טפחות לתוך בנק המזרחי.

הסיבה לניסיון ההשבתה היא נושא ההסכם הקיבוצי אותו ביקשו העובדים להאריך לחמש שנים. ההסכם הקיבוצי בבנק המזרחי אמור היה להתחדש באופן אוטומטי לשנתיים אך לדברי העובדים הנהלת הבנק הודיע להם כי אין בכוונתה לחדש אותו לא לשנתיים ובוודאי לא לחמש שנים אלא אם כן יסכימו העובדים להכניס בו שינויים מפליגים, שנועדו, כך נמסר מהוועד, להחליש את כוחם הארגוני.

מהנהלת בנק המזרחי נמסר היום כי כל סניפי הבנק ויחידות המטה נפתחו לקהל למרות ניסיון ההשבתה וזאת תודות לכך שהמנהלים ומורשי החתימה אינם חברים בוועד העובדים והתאגדו באחרונה באיגוד נפרד. דובר הבנק מסר עוד כי גם כמות נכבדה של עובדים השייכים לוועד העובדים הגיעו בכל זאת לעבודה וכן הגיעו עובדים זמניים. לדבריו, אי אפשר לקרוא למה שקרה היום בבנק המזרחי שביתה אלא "שיבושים קלים".

בהתייחסו לנושא הסכסוך אמר דובר הבנק כי ההסכם הקיבוצי מוכן לחתימה אולם הוועד מבקש להכניס בו סעיף חסר תקדים בו מתחייבת ההנהלה לכפות על המנהלים לבטל את ההתארגנות הנפרדת שלהם שבוצעה כאמור לאחרונה. לדבריו, הנהלת הבנק אינה צד בהתארגנות זו ולכן אי אפשר לדרוש ממנה לבטל התארגנות זו.