העליון: הקיבוצים עינת ובארות יצחק ימשיכו לעבד את האדמות שבבעלות רש"ת ליד נתב"ג

ב-2004 החליטה רש"ת שלא לחדש את החוזים עימם ולפרסם מכרז לאיתור חקלאים שישלמו עבור עיבוד האדמות

הקיבוצים עינת ובארות יצחק ימשיכו לעבד את האדמות שליד שדה התעופה בן-גוריון עד להחלטה בעתירה שהגישו נגד רשות שדות התעופה ומינהל מקרקעי ישראל. כך עולה מהחלטה של השופטת עדנה ארבל בביהמ"ש העליון אשר קיבלה בקשת רשות ערעור של שני הקיבוצים.

הקיבוצים מיוצגים על-ידי עוה"ד אביתר קנולר ואפרת רוזנבלט. בין הצדדים מתנהל סכסוך ביחס לאדמות שמסביב לאזור שדה התעופה ואשר מעובדות מזה 20 שנה על-ידי שני הקיבוצים.

בין רשות שדות התעופה המחזיקה שטח של מינהל מקרקעי ישראל מסביב לשדה נחתמו חוזים, שעל פיהם התחייבו הקיבוצים לעבד את האדמות כנגד סכום כסף שקיבלו כל שנה מהרשות.

ביסוד ההסדר עמד האינטרס של הרשות לעבד את האדמות באופן שיביא להרחקת ציפורים מנמל התעופה ומנגד האינטרס של הקיבוצים לעבוד את האדמות. החוזים נערכו בסוף שנות ה-70 ובראשות שנות ה-80. מעת לעת, היו אמורים הצדדים לחדש את החוזים אך בפועל היו תקופות ארוכות בהן פעלו הצדדים על-פי החוזים שתוקפם פג מבלי שיחודשו באופן פורמלי.

ב-2004 החליטה הרשות שלא לחדש את החוזים ולפרסם מכרז לאיתור חקלאים שיהיו מוכנים לשלם לרשות עבור הזכות לעבוד את האדמות. כתוצאה מכך, עתרו הקיבוצים לבימ"ש השלום בבקשה להצהיר, כי הם בעלי זכויות באדמות.

ביהמ"ש השלום דחה את התביעה לאחר שקבע, כי למרות חוסר הפורמליות שאפיין את היחסים, לא ניתן להסיק שלקיבוצים נוצרו זכויות מיוחדות ביחס לאדמות. עם זאת, הוציא ביהמ"ש סעד זמני המתלה את פסק הדין עד להגשת הערעור.

לאחר שהוגש הערעור לביהמ"ש המחוזי, זה החליט לדחות את הבקשה להוציא צו זמני כנגד המשך הליכי המכרז עד להכרעה בערעור שהוגש, ובעקבות כך הוגשה בקשת רשות הערעור לעליון. בבקשה ביקשו הקיבוצים סעד זמני נגד המשך הליכי המכרז עד להכרעה בערעור שהוגש למחוזי.

ארבל קבעה בהחלטה, כי היא איננה סבורה שהערעור חסר סיכוי, וכי המשך הליכי המכרז עשוי להביא לפינויים של הקיבוצים מהאדמות. בהתחשב בתקופה הארוכה של למעלה מ-20 שנה שהקיבוצים מעבדים את האדמות הרי שיש לאפשר להם למצות את ההליכים המשפטיים שנועדו להוכיח את זכויותיהם ביחס לאדמות. את הרשות ייצג עו"ד ציון אילוז. (רע"א 7998/05).