אוסטריה תקבע הערב את גורל המו"מ ההיסטורי על צירוף טורקיה לאירופה

אפילו צרפת וקפריסין נטשו את השגותיהן על פתיחת המו"מ * התנאי האוסטרי: מו"מ עם קרואטיה

שרי החוץ של האיחוד האירופי מתכנסים הערב (א') לדיון בתנאים לפתיחת המו"מ מחר על צירופה של טורקיה לאיחוד האירופי בעוד וינה תובעת להציב בפני אנקרה חלופה ברורה לחברות מלאה באיחוד.

נשיא טורקיה, אחמד נצ'ט סז'ר, אמר לפרלמנט באנקרה ששאיפתה ההיסטורית של טורקיה להצטרף לאיחוד האירופי הגיעה ל"מסלול אל-חזור", והזהיר את ראשי האיחוד האירופי שכל הצבה של מכשולים חדשים תגביה "חומה של דעות קדומות" ותפגע בהתקדמותה של אירופה.

מתאם מדיניות החוץ של האיחוד האירופי חבייר סולאנה, העריך בראיון בעיתון אירופי כי ברגע האחרון תימצא פשרה שתאפשר פיתרון של מחלוקת ערב המועד הרשמי שנקבע לפתיחת המו"מ בין בריסל לאנקרה - מחר (ב').

"אני מניח שנצליח להגיע להסכם", אמר סולנה ליומון הגרמני "בילד אם- זונטאג". "החלטות הנוגעות לטורקיה תמיד הושגו בעבר ברגע האחרון".

מנגד, שר החוץ הטורקי, עבדאללה גול, אמר לעמיתו הבריטי ג'ק סטרו אשר יישב בראש שרי החוץ האירופים הערב כי אין בכוונתו לטוס ללוקסמבורג עד שיראה לנגד עיניו את המנדט של הנושאים ונותנים מטעם האיחוד האירופי שאושר על ידי שרי האיחוד האירופי.

סטרו צפוי להיוועד עם שרת החוץ האוסטרית, אורסולה פלסניק, זמן קצר לפני פתיחת המפגש בין כל שרי החוץ של האיחוד האירופי לדיון בסוגיית המו"מ עם טורקיה.

אוסטריה קשרה באופן בלתי רשמי את הסכמתה לפתיחת מו"מ עם טורקיה להסכם להפשרת מגעי ההצטרפות עם שכנתה קרואטיה, אשר תלויים באור ירוק של תובע מצד האו"ם בנושא פשעי המלחמה שבוצעו בקרואטיה.

בריטניה, הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, ביקשה ליצור הבחנה בין שתי הסוגיות, על ידי קביעת שני לוחות זמנים לטיפול נפרד בכל סוגיה: דיון הערב במנדט של הנושאים ונותנים האירופים עם טורקיה, וקיום ישיבה קריטית מחר בבוקר, בהשתתפות התובעת הראשית בנושא פשעי מלחמה קרלה דל פונטה, שבסיומה יוחלט אם לפתוח במו"מ עם קרואטיה.

דיפלומטים אמרו שאוסטריה נותרה מבודדת לאחר שצרפת וקפריסין נטשו את השגותיהן בנושא. השותפים באיחוד האירופי מקווים שווינה תיסוג בה מעמדתה ברגע שייסגרו הקלפיות בבחירות לרשויות המקומיות הערב (א') במחוז סטיריה שבאוסטריה.

כ-80% מהאוסטרים אומרים שהם מתנגדים לצירופה של טורקיה לחברה באיחוד, עם דרגה גבוהה אף יותר של עוינות בהשוואה לכל מדינה מערב אירופית אחרת כלפי טורקיה והקנצלר האוסטרי, וולפגנג שוסל אומר כי עליו לקחת בחשבון את דעת הקהל בארצו.

אוסטריה מציעה אלטרנטיבה במסגרתה יוצע לטורקיה מעמד פחות ממעמד של חברה מלאה. אנקרה הודיעה חד משמעית כי תנטוש את המו"מ עם בריסל במקום להסכים למעמד של חברות סוג ב'.

התומכים בצירופה של טורקיה אומרים כי היא תתרום ליציבות הגיאופוליטית באירופה ולשגשוגה, ותסייע לטיפוח דמוקרטיה ומודרניזציה בעולם האיסלמי.

מתנגדיה של טורקיה טוענים כי היא ענייה מדי, מאוכלסת מדי, מזרח תיכונית מדי ושונה מאוד מבחינה תרבותית על מנת שיהיה אפשר לצרפה לאירופה.