האפיק המנצח שנה שלישית ברציפות: המניות - עלו בשנת תשס"ה ב-31.8%

מיטב: שלושת הגורמים המרכזיים שהשפיעו לחיוב על שוק ההון בשנה החולפת: נתוני המקרו החיוביים, הורדת הריבית והאופק המדיני שנוצר לאחר הקמת ממשלה חדשה ברשות הפלשתינית

אפיק ההשקעות המנצח זו השנה השלישית ברציפות הוא האפיק המנייתי, שעלה בשנת תשס"ה ב-31.8%. כך עולה מעבודה סיכום שוק ההון שערכה חברת ההשקעות מיטב.

מדד ת"א 25 עלה ב-40.2%, ומדד ת"א 100 עלה ב-33.2%. מנתוני מיטב עולה עוד, כי המניה הטובות ביותר השנה היתה מניית אורכית, שהניבה תשואה של 347.3%. אחריה נמצאות מניות אלרוב, אקסלנס, אלביט הדמיה והחברה לישראל, שהניבו תשואות של 178%, 131%, 126% ו-117%, בהתאמה.

את רשימת המניות הגרועות ביותר פותחת מניית טאואר, עם תשואה שלילית של 64%, ואחריה דלתא גליל, עם תשואה שלילית של 42%. במקומות השלישי, הרביעי והחמישי, נמצאות בהתאמה מניות אלקטרה צריכה, גיוון אימג'ינג וקומפיוג'ן, עם תשואות שליליות של 39%, 35%, ו-37%, בהתאמה.

הענף הטוב ביותר היה הבנקים המסחריים, שעלה ב-53.9%, ובכך הגיע למקום הראשון מבין הענפים, שנה שנייה ברציפות. חברות ההשקעה צועדות מיד אחרי הבנקים במקום השני, עם תשואה של 46.6%.

במיטב מייחסים את הישג הבנקים להמלצות החיוביות שקיבלו מבתי השקעות מקומיים ובינלאומיים, ולשיפור המשמעותי בהפרשה לחובות מסופקים. את תשואת חברות ההשקעה מייחסים במיטב לשיפור הנמשך בתוצאות החברות הבנות. הענף הגרוע ביותר היה חיפושי הנפט, שהניב תשואה חיובית של 3% בלבד.

כלכלני מיטב מציינים, כי במבט כולל היתה שנת תשס"ה טובה מאוד לשוק ההון, עם תשואות חיוביות בכל אפיקי השקעה. מלבד אפיק המניות שכיכב, הניב גם האפיק השיקלי תשואה נאה של 8.1%, ואיגרות החוב הלא-צמודות -9.8%.

גם צמודי המדד סיפקו תשואה מרשימה של 10.4% בממוצע. וזאת, על רקע היציבות האינפלציונית, במסגרתה עלה המדד ב-1.6% ב-12 החודשים האחרונים - מעט מתחת לאמצע טווח יעד המחירים של הממשלה. גם שוק המט"ח התנהל רוב השנה על מי מנוחות, כאשר השקל פוחת כלפי הדולר ב-2.7%, וכלפי סל המטבעות - ב-1.9%.

כלכלני מיטב מעריכים, כי שלושת הגורמים המרכזיים שהשפיעו לחיוב על שוק ההון במהלך השנה החולפת, הם: נתוני המקרו החיוביים, הורדת הריבית והאופק המדיני שנוצר לאחר הקמת ממשלה חדשה ברשות הפלשתינית.

גם ההכרזה על הפסקת אש של ארגוני הטרור ותוכנית ההתנתקות ,עשו את שלהם. גורם חיובי נוסף היה גידול ניכר בהשקעות הזרים בשוק המקומי וכן שינוי התפקידים הדרמטי של השנה: מינויו של סטנלי פישר לנגיד בנק ישראל.