השנה החדשה נפתחת בשיא חדש במניית טבע: החברה שווה 22 מיליארד דולר

אורי הרשקוביץ מלידר ושות': לעלייה במחיר המניה סיבות סקטוריאליות וגם סיבות הקשורות להצלחות של טבע בהשקות המוצרים האחרונים

דרך נאה לפתוח שנה חדשה, ומתנה חביבה לכבוד כניסתה של תשס"ו למשקיעיה של חברת התרופות טבע: מנייתה הגיעה לשיא כל הזמנים, 35.7 דולר. אתמול היא ירדה מעט, אבל עדיין אלה רמות השיא שלה, המשקפות לחברה שווי שוק של 22 מיליארד דולר (לחברה יש היום 634.4 מיליון מניות).

למה דווקא עכשיו הגיעה החברה לשיא? "טבע הגיעה לשיא של כל הזמנים בניו יורק וגם אנו הרמנו גבה לגבי העיתוי", כותב אורי הרשקוביץ, אנליסט בית ההשקעות לידר ושות' בניתוח חדש על החברה. "אנחנו לא ממש יודעים לשים את האצבע על הסיבה המדויקת".

טבע לא סיפקה באחרונה חדשות כלשהן שיכולות להסביר את העלייה במניה. החדשות האחרונות שהגיעו מכיוונה היו תוצאות מחקר על ביצועי הקופקסון, תרופה אינובטיבית של טבע לטיפול בטרשת נפוצה, שאספו נתונים מ-26 שנות טיפול. האם זו הסיבה? "מחקר על הקופקסון, בין אם משתתף בו חולה שלוקח את התרופה 26 שנים או 26 עשורים - לא יזיז את המניה סנטימטר", סבור הרשקוביץ, שמתנדב לספק הסברים אחרים לעליות במניה.

הסיבה הראשונה היא תזוזה סקטוריאלית. כמעט כל סקטור הפארמה נהנה מעליות, שאותן הציתו שני אלמנטים. האחד הוא האישור המותנה שקיבלה בימים האחרונים חברת Mylan Laboratories מה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקנית, לשיווק ה-Norvasc של פייזר, תרופה שלה מכירות שנתיות בהיקף של 2.5 מיליארד דולר. מיילן היא הראשונה שהגישה את הבקשה לאישור ה-FDA ולכן תזכה ל-180 ימי בלעדיות כאשר תתחיל לשווק את התרופה, מה שיקרה כאשר יסתיימו הוויכוחים המשפטיים עם פייזר בנושא הפטנט, או עם פקיעתו ב-2007. גם לטבע יש אישור מותנה לשיווק התרופה.

האלמנט השני, אליבא דהרשקוביץ, הוא הציפייה לפסיקה בעניין תרופת Lipitor של פייזר להורדת כולסטרול, הצפויה באנגליה ב-12 באוקטובר ובארה"ב ברבעון הרביעי.

אלו עוד סיבות מעלים בלידר כאופציונליות לדחיפת טבע קדימה? ה-Zithromax, תרופה לטיפול בבקטריות וחיידקים שונים (Azithromycin), נמצאת בשימוש בטיפול בדלקות בדרכי הנשימה, דלקת ריאות, זיהומים שונים בעור ודלקות בדרכי המין ומכירותיה הן של 1.3 מיליארד דולר בשנה. הרשקוביץ מציין כי טבע תשיק את התרופה ב-1 בנובמבר וכי יש לה סיכוי תיאורטי להיות לבד בשוק הזה.

כמו כן מציין הרשקוביץ שההשקה האחרונה שביצעה טבע, של תרופת ה-Allegra לטיפול בנזלת אלרגית עונתית (תרופה אנטי היסטמינית) ומחלת עור, הייתה מוצלחת ביותר. לפי נתוני בית ההשקעות Natexis המסתמכים על גוף המחקר IMS, בשבוע השלישי להשקה המשולבת של באר וטבע הצליחה אלגרה ליטול נתח של 74.2% מהמרשמים החדשים ו-60% מכלל המרשמים. האנליסטים של Natexis מציינים כי ב-27 באוקטובר יישמע דיון בבקשתה של סאנופי-אבנטיס להוציא צו מניעה נגד טבע לשיווק התרופה. נקודה נוספת העומדת לזכותה של טבע היא שביהמ"ש אמור להכריע לקראת סוף החודש בסוגיית הבלעדיות בתרופת ה-Pravachol לטיפול בכולסטרול, ובתי ההשקעות אופטימיים לגבי סיכוייה של טבע.

"רוב המשקיעים בארץ נקטו לאחרונה גישה זהירה כלפי טבע", אומר הרשקוביץ. הוא הגיע למסקנה זו מאחר שהשוק בישראל טס לשיאים חדשים ולכן גם עם מחירי השיא של טבע, היא עדיין איננה מכה את המדדים בארץ. הוא מוסיף שכדי שהמניה תפרוץ קדימה כלפי רף 40 הדולר בטווח המיידי תצטרך להיות הכרעה מוצלחת בחלק מן הנושאים התלויים ועומדים. *