למרות הכל, אנגלה מרקל תהיה לקנצלרית הראשונה בתולדות גרמניה

לראשונה מאז 1969, תוקם ממשלת אחדות בין שתי המפלגות המובילות בגרמניה

אנגלה מרקל, יו"ר המפלגה הנוצרית-דמוקרטית של גרמניה (CDU), תהפוך לקנצלרית הראשונה בתולדות המדינה, שלושה שבועות לאחר הבחירות שנערכו במדינה זו, כך אמר היום (ב') בכיר במפלגתה של מרקל.

מדד הדאקס בבורסת פרנקפורט הגיב לידיעות על הממשלה החדשה בעלייה של 0.9%, עלייה ראשונה בארבעת ימי המסחר האחרונים. האירו נסחר ברמה של 1.2136 דולר, לעומת 1.2129, שער הסגירה ביום שישי האחרון בניו יורק.

מרקל, 51, ושרדר, 61, נפגשו היום בפעם השלישית בתוך פחות משבוע בברלין, בניסיון להגיע להסכם רשמי, שיביא להקמת ממשלה חדשה.

גורם במפלגתה של מרקל הדליף את דבר ההסכם בין מרקל לשרדר בעילום שם, בטרם תימסר על כך הודעה רשמית אחר הצהריים.

ההסכם בין השניים שם קץ לשלושה שבועות של משבר פוליטי, וסלל את הדרך להקמת ממשלת אחדות בין שתי המפלגות המובילות בגרמניה, לראשונה מאז 1969.

במהלך קמפיין הבחירות, הבטיחה מרקל להוריד מיסים ולהקטין את ההוצאות הגבוהות לעובד, החלות על המעסיק.

הקואליציה המתוכננת לקום עם מפלגתו של שרדר, המפלגה הסוציאל דמוקרטית (SPD), התחייבה להגן על זכויות העובדים והתנגדה לקיצוצי מס נוספים, מה שעשוי להקשות על מרקל למלא אחר הבטחותיה לבוחר.

"בתמורה לזכייתה בתפקיד הקנצלר, השמרנים יצטרכו לבצע פשרות", אמרה אנדריאה פריס, כלכלנית בבנק HVB במינכן; "לא ניתן לצפות שלפוליטיקאים חסידי רפורמות תהיה אמירה משמעותית בממשלה החדשה".

מפלגתה של מרקל ומפלגת האחות הבווארית שלה, איחוד הסוציאל נוצרים, יחלקו שווה בשווה את 16 התיקים בממשלה עם מפלגתו של שרדר, כך הודיעה היום סוכנות הידיעות הגרמנית DPA.

וולפגנג קלמנט, הסוציאל דמוקרטי שמשמש בממשלה היוצאת הן כשר כלכלה והן כשר עבודה אמר, כי יעביר את תיק הכלכלה לידי מנהיג המפלגה הסוציאל נוצרית, אדמונד שטוייבר, המשמש גם כראש ממשלת בוואריה.

מפלגתו של שרדר תקבל לידיה את תיקי החוץ, האוצר, המשפטים והעבודה. כמו גם את תיקי הבריאות, התחבורה, איכות הסביבה והפיתוח, בעוד שמפלגתה של מרקל תמנה משורותיה את יו"ר הפרלמנט.

"הפערים בין המפלגות באחוזים אינם גדולים, ולכן אפשר להקים ממשלת אחדות שתשקף זאת", אמר פיטר מולר, ראש ממשלת מדינת סהרלנד מטעם מפלגתה של מרקל. "אנו זקוקים למבנה סביב שולחן הממשלה שאף צעד לא יוכל להטיל וטו על הצד האחר בהצבעות".

ועדת ההיגוי במפלגתו של שרדר, שנפגשה הבוקר בברלין, אישרה את ההחלטה לאפשר למפלגתה של מרקל להרכיב את הממשלה בראשותה ואת חלוקת תיקי השרים בממשלה החדשה.