החברה שמתפעלת את המכון לטיהור שפכים איילון: קיים חשש כבד לאסון אקולוגי חמור

פנתה לבית המשפט המחוזי בת"א בבקשה להוציא צו עשה זמני לפנות לאלתר את הבוצה שהצטברה בשטח המכון

חברת ריסט מים מרעננה, המתחזקת ומתפעלת את המכון לטיהור שפכים איילון, טוענת כי בשטח המכון הצטברה בוצה בהיקף של כ-15 אלף טון שברובה מרוכזת על קרקע חשופה וללא איטום, דבר המעלה חשש כבד לאסון אקולוגי חמור.

החברה פנתה לבית המשפט המחוזי בת"א בבקשה להוציא צו עשה זמני לפנות לאלתר את הבוצה שהצטברה. כמו כן, לאסור על הרשויות המקומיות רמלה, לוד, מודיעין ושוהם להזרים את מי השופכין שבתחומן למכון הטיהור עד לפינוי הבוצה ועד לתשלום מלוא החוב המגיע לה מהרשויות המקומיות ומחברת א.צ.ו.מ שעבורה היא מתחזקת ומתפעלת את המכון בסך של כ-5 מיליון שקל.

בפנייה לבית המשפט נאמר כי הבוצה שהיא החומר הנוצר כחלק בלתי נפרד מתהליך טיהור השפכים, אינה מפונית משטח המכון והיא הולכת ומצטברת לממדי ענק תוך סיכון בריאותי ואקולוגי לאדם לסביבה ולקרקע.

לדברי החברה היקף הבוצה שהצטברה חורג מכל תקן המאושר על-ידי משרד לאיכות הסביבה וקיימת סכנה תכופה ומיידית לקרקע לאקוויפר, ובמיוחד למאגר מי השתייה הנמצא בקרבת מקום עוד היא טוענת, כי כל עוד תימשך הזרמת השפכים והבוצה לא תיפנה האסון האקולוגי העומד לפתחנו רק ילך והתעצם.

מאחר והרשויות המקומיות ממשיכות להזרים את מי השופכים שבתחומן למכון אין לה כל ברירה אלא להמשיך ולהעמיס את הבוצה המצטברת במכון לשטח הפינוי שיועד לה, ושמזה זמן רב אינו ממלא את ייעודו. לטענתה כל פניותיה לגופים השונים לא הועילו והאסון המשמש ובה זועק, כי יש לתת פתרון מיידי למצב החמור. (ת.א 2332/05).