כלכלני הפועלים: ברבעון השלישי תציג שטראוס-עלית גידול של 11.6% בהכנסות

מותירים המלצתם לחברה על "תשואת שוק", עם מחיר יעד של 43 שקל למניה, הגבוה בכ-11.7% ממחירה הנוכחי בשוק

בנק הפועלים מותיר המלצתו לחברת שטראוס-עלית על "תשואת שוק", במחיר יעד של 43 שקלים למניה, הגבוה בכ-11.7% ממחירה הנוכחי בשוק.

לדברי האנליסטים, רביב אלדר ורחלי גרשון, ההפרשה בגין החוב הגבוה של קלאבמרקט מנעה משטראוס-עלית מלהציג רבעון מצוין ברבעון השני של 2005. הגידול החד בהכנסות וברווחיות התפעולית ביחס לרבעון המקביל לא באו לידי ביטוי בשורה התחתונה עקב ההפרשה, שעמדה על סך של 41 מיליון שקל.

להערכת כלכלני הפועלים, ההתמתנות הצפויה בתחרות בענף, בעקבות רכישת קלאבמרקט ע"י שופרסל, תוביל להשפעות מנוגדות ביחסים בין הרשתות הגדולות לספקים; מצד אחד, המעבר לענף בו פועלות שתי רשתות גדולות בלבד יחזק את כוח המיקוח שלהן מול הספקים, ומצד שני, היחלשות התחרות צפויה למתן את תחרות המחירים החריפה שהתפתחה, מה שיקטין את הלחץ גם מהספקים.

אלדר וגרשון מציינים את הודעתה של שטראוס עלית על כניסתה לשוק הסלטים בארה"ב, דרך רכישת 51% מחברת Blue and White Foods LLC, המייצרת ומשווקת את סלטי סברה בארה"ב. חלקה של סברה בשוק הסלטים הים תיכוניים, שמוערך ב-250-200 מיליון דולר בשנה, עומד כיום על כ-10%, והיא צומחת בכ-50% בכל אחת משלוש השנים האחרונות.

האנליסטים מזהים פוטנציאל במהלך זה, לאור מספר סיבות עיקריות - שוק החומוס והסלטים הים תיכוניים האחרים בארה"ב מציג בשלוש השנים האחרונות גידול של 20%-15% בשנה; בתחום קיים שיעור חדירה נמוך יחסית של כ-10% בקרב בתי האב בארה"ב; הניסיון רב השנים שצברה שטראוס עלית בפעילותה בשוק הסלטים הישראלי.

כמו כן הודיעה שטראוס עלית על השלמת רכישת פעילות הקפה של חברת MK בפולין, לאחר שהתקבלו כל האישורים הנדרשים לביצוע העסקה. המחיר אותו תשלם החברה עבור פעילות זו הוא כ-26 מיליון אירו כעת ועוד כ-5 מיליון שישולמו עד שנת 2010. בבנק הפועלים סבורים כי זהו צעד חשוב נוסף בהתרחבות הבינלאומית הכוללת של החברה, ובפרט חלק מהמשך הצמיחה בפעילות הקפה בשוק המזרח אירופאי.

האנליסטים מעריכים, כי ברבעון השלישי תסתכמנה הכנסות החברה בכ-1.094 מיליארד שקל, גידול של כ-11.6% לעומת הרבעון המקביל. התייקרות חומרי הגלם תגרום, להערכתם, לשחיקת הרווחיות הגולמית, מ-39.7% ברבעון המקביל לכ-39.4%.

עם זאת, מאמינים אלדר וגרשון, החברה צפויה להמשיך לשמור על רמה נמוכה של הוצאות תפעוליות, כך שהרווחיות התפעולית הרבעון תעמוד על כ-8.4%, ירידה קלה בלבד בהשוואה לרבעון המקביל.

להערכת הכלכלנים, לפני החזר או הפרשה כלשהי בגין קלאבמרקט, תציג החברה ברבעון השלישי שיפור חד ברווחיות הנקייה, מרמה של 3.8% ברבעון המקביל לכ-4.8% הרבעון.

לבסוף מציינים אלדר וגרשון, כי החברה נסחרת היום במחיר המשקף מכפיל של כ-18.5 על הרווח הצפוי מפעולות רגילות בשנה הקרובה וללא הפחתת מוניטין. השוואה ליצרניות המזון הבינלאומיות הגדולות מלמדת כי מחיר זה אינו זול.