דריכות במערכת הפיננסית: פישר צפוי להעלות מחר את הריבית ב-0.25% נוספים ל-4%

הערכות נוספות בשוק: בגלל הפיחות פישר יעלה את הריבית הפעם בשיעור גבוה יותר בחצי אחוז ל-4.25%

גם הפעם, דריכות גדולה במערכת הפיננסית ובבנקים, לקראת ההחלטה מחר (ב') על גובה הריבית, ובעיקר סביב השאלה האם ובכמה יעלה נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, את הריבית. על פי הערכות, פישר צפוי להעלות מחר את הריבית פעם נוספת ב-0.25% ל-4%.

למרות החג, פישר יפרסם מחר את החלטת הריבית, ערב שמחת תורה, בדיוק בשעה 13:00, לאחר דיון מסכם עם הפורום המוניטרי בבנק.

בעבר קודמיו בתפקיד נהגו להקדים את ההחלטה על הריבית ביממה, ולא לפרסמה ערב חג.

יצויין, כי בבנקים ובבתי ההשקעות יש גם עוד שתי הערכות סותרות נוספות:

הראשונה, פישר ימתין עם העלאת הריבית עד לחודש הבא ולהמשך ההתפתחויות בריבית האמריקנית. והשניה גורסת כי בגלל הפיחות פישר יעלה את הריבית הפעם בשיעור גבוה יותר בחצי אחוז ל-4.25%.

מאז תחילת חודש אוגוסט פוחת השקל לעומת הדולר בקצב מהיר של 2.3%.

על פי הנתונים בשבוע האחרון חלה התייצבות הן בשער החליפין ברמה של 4.63 שקל, לאחר ירידה קלה של 0.6% בסוף השבוע שעבר, והן בציפיות לאינפלציה שהתייצבו ברמה של 2.3% ל-12 החודשים הבאים, ירידה קלה לעומת 2.5% בספטמבר.

כלכלנים בירושלים מציינים כי בהמשך העלאת הריבית תומכים בין השאר: הגידול בכמות הכסף (15.5% בחישוב שנתי); בריחת האינפלציה כלפי מעלה ב-2005 (3.1% מעל היעד); הצמיחה המואצת (מעל 5%); הגידול בתעסוקה ובשכר; הצפי להמשך העלאת הריבית בארה"ב; התחזקות הדולר, עקב זרימה חזקה של דולרים החוצה על ידי תושבי ישראל.

על פי התשואות במק"מ, הפעילים בשוק ההון מצפים להמשך העלאת הריבית בישראל בין0.55-0.75% עד סוף השנה. התשואות במק"מ כיום גבוהות: ל-3 חודשים 4.2% ולשנה - 4.5%.