ועדת הכלכלה: להוסיף תקנים למפקחי בטיחות טיסה

בוועדה הצטיירה תמונה של נחיתות של חברות קיקיוניות, מטוסים מיושנים וטייסים בלתי-מיומנים

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), דרש היום (ג') משר התחבורה, מאיר שטרית, להוסיף תוך חודש תקנים למפקחי בטיחות טיסה ברשות התעופה האזרחית, וכך למלא לפחות חלק מהסכנה בטיסות השכר.

לדבריו, בוועדה הצטיירה הפקרות בתחום הבטיחות, כאילו "בישראל נוחתות וממריאות חברות קיקיוניות, עם מטוסים מיושנים וטייסים לא מיומנים". בדיון עלה, כי מדובר בעיקר בקווים למזרח אירופה ולטורקיה.

ראש מינהל התעופה, אודי זוהר, אמר לוועדה, כי מתוך 90 החברות הטסות לארץ, נבדקו בשנתיים האחרונות מטוסים של 19 חברות.

לדבריו, דרושים לו 50 מפקחים - אנשי צוות-אוויר מנוסים - כי ארגון התעופה הבינלאומי דורש בדיקות כל שלושה חודשים, אך הוא יסתפק בינתיים ב-25 מפקחים במשרה מלאה.

כהן תקף את שטרית, שלא שלח לדיון איש מקצוע, אלא את היועצת המשפטית במשרדו, שלא בקיאה בנושא התעופה. שטרית ומנכ"ל משרדו היו בדיון אחר בוועדה - על בדיקות שיכרות לנהגים - ששודר ישירות בטלוויזיה.

שטרית אמר בתגובה, כי ידון בשינוי מדיניות האגרות ברשות התעופה, מ-24 ל-60 מיליון שקל בשנה, כדי לממן גם הגדלת תקנים, רק אם כל כספי האגרות יועברו לקופת הרשות.

לדבריו, האוצר מבקש לטרפד בחוק ההסדרים סעיף בחוק החדש של רשות התעופה, המחייב להעביר את הכסף לה במקום לו.

הדיון בסוגיית הבטיחות התקיים ביוזמת ח"כ אתי לבני (שינוי), בעקבות פרסום ב"ידיעות אחרונות" על חברות השכר הזרות, שמקצצות בתחזוקת המטוסים כדי להפחית מחירים.

סמנכ"ל משרד התיירות, רפי בן-חור, תקף את רשות התעופה, שלדבריו מונעת מחברות סדירות ובטוחות לנחות בארץ בתדירות הדרושה, ולכן נמנע מאלפי תיירים להגיע ארצה בחודש החגים. הוא דרש לפתוח את השמים כדי לאפשר תנועה חופשית.