בגאון בית השקעות סבורים כי הגיע הזמן לעבור ל-Cherry Picking ולא להשקיע באינדקסים

צופה כי העלאת הריבית תימשך בחודשים הקרובים ותביא ללחץ שלילי על שוק המניות הישראלי

מגמת העלאת הריבית בארץ הצפויה להימשך בחודשים הקרובים והיא תגרום ללחץ שלילי על שוק המניות הישראלי. כך מעריכים בגאון בית ההשקעות ומונים בסיבות להערכה זו, את העובדה ש"מבחינה יחסית האפיקים האלטרנטיביים יהפכו אטרקטיביים יותר ובנוסף שווי החברות בבורסה יהיה נמוך יותר (בשל שיעור היוון גבוה יותר לתזרים המזומנים של החברות)". כלכלני בית ההשקעות מזכירים, כי בינואר 2006 צפויה העלאת מס רווחי הון על הבורסה מ-15% ל-20%, שתלווה בהורדת המס על דיבידנדים מ-25% ל-20%.

בהמלצה על שוק המניות כותבים בבית ההשקעות שבשל רמת השערים בשוק המניות, בין היתר בשל הזרמת הכספים של המשקיעים הזרים, הם מעריכים, כי שוק המניות כולו נסחר כיום במחיר קרוב למלא. בשל כך, הם שבים וממליצים לבחור מניות בצורה סלקטיבית (cherry picking) ולא להשקיע באינדקסים (במדדים עצמם).

בבחינת השוק ניתן לראות שוני בהתנהגות מדד ת"א 25 לבין מדד ת"א 75 (המניות הבינוניות), כך שהעליות החדות שנרשמו במדד ת"א 100בחצי השנה האחרונה, מוסברות בעצם בעיקר על ידי מדד ת"א 25. הדבר עשוי לרמז על כך שיתכן ופוטנציאל עליות השערים גדול יותר במניות הבינוניות (מדד ת"א 75) ובמניות הקטנות. כך כותבים (יום ב') כלכלני גאון בית ההשקעות בסקירתם את שוק המניות המקומי. לדבריהם, "איננו פוסלים את האפשרות הזו, אך רק נזכיר 2 נקודות חשובות בנושא".

אחת הסיבות העיקריות לעליות השערים החדות בבורסה בת"א בשנה האחרונה הינה פעילותם של המשקיעים הזרים. גם בתוך מדד ת"א 25, המשקיעים הזרים אוהבים כ-10 מניות ספציפיות (פועלים, לאומי, כי"ל, מכתשים אגן, טבע, בזק וכו') ופחות משקיעים בשאר המניות. בשל כך, אומרים בבית ההשקעות, כי אם שוק המניות ימשיך לרשום עליות שערים בגלל פעילותם של המשקיעים הזרים, נראה שמדד ת"א 25 ימשיך לתת תשואות עודפות על המדדים הקטנים יותר.

בבית ההשקעות גאון אומרים, כי בהשקעה במדדי מניות קטנות יותר (והדבר נכון בעיקר למניות היתר) המשקיע אמנם יכול ליהנות מעליות שערים חדות יותר (בשל מחזורי המסחר הנמוכים, הגורמים למניות אלו לנוע בצורה חדה יותר), אך כאשר הוא ירצה למכור את המניות ולממש את השקעתו, הוא יגלה כי (הפלא ופלא) גם אז אותו כלל חל הסחירות הנמוכה תגרום לירידות שערים חדות יותר לעומת המניות הכבדות. דבר זה יהיה נכון שבעתיים בתקופה של מימושים וירידות שערים, וירידות השערים בחודשים מאי ויוני השנה היוו דוגמה טובה לתופעה זו.