סופר-פארם נכנסת לסין: רוכשת שליטה ברשת דרגסטורים מקומית

שם הרשת הסינית, המונה 37 סניפים, יוסב לסופר-פארם " מתכוונת להגיע ל-50 סניפים בפולין עד 2009

אחרי מו"מ ממושך של כמעט שנתיים וחצי ומאבק משפטי מורכב, חתמה רשת סופר-פארם על רכישת השליטה ברשת דרגסטורים סינית מקומית. לרשת, אנשור, 37 סניפים, אך אינה נמנית עם הרשתות הגדולות.

סופר-פארם מתכננת להמשיך להסב את סניפי הרשת הקיימת לפורמט סופר פארם, על התמהיל הייחודי לו בעולם, כמו גם להסב את שם הרשת למותג סופר-פארם.

סופר-פארם רוכשת 51% בחברה-האם, המחזיקה 51% ברשת הדרגסטורים. ליאון קופלר וליאור רייבטלבט סירבו לנקוב בהיקף ההשקעה. פעילות הדרגסטורים בסין ממוקדת כיום רק בבתי מרקחת. עם כניסת הרשת הישראלית יורחב המגוון של הרשת גם לתחום הטואלטיקה, הקוסמטיקה, התינוקות והלייף סטייל.

ליאור רייטבלט, מנכ"ל רשת סופר-פארם, אמר היום בהתייחס לחדירה לשוק הסיני: "אני מאמין שהניסיון שצברנו בשוק הפולני, יחד עם ההצלחה של המודל העסקי שאנו מפעילים בישראל, יאפשרו לנו למקסם את ההזדמנות של השוק הסיני. אנו נערכים לפרישה של מאות סניפים בסין בשנים הקרובות".

יצוין, כי בגלל החסמים הרגולטורים בסין פתיחת סניפים חדשים תיעשה על בסיס רכישת רשתות קיימות, המחזיקות ברישיון להקמת בתי מרקחת, ולא על-ידי הקמת סניפים. "עוד לא פתרנו את כל בעיות הרוגלציה. בטוח שעוד יפלו עלינו איסורים מאיסורים שונים. יש הרבה איומי חקיקה, שעלולים לסגור אותנו", מסר רייטבלט.

לסופר-פארם נכונה תחרות מול ענקים בינלאומיים כוולמארט וקרפור, כמו גם רשת הקוסמטיקה ספורה, שפתחה סניף בשנחאי.

השבוע פותחת רשת סופר פארם סניף חדש בפולין, ובכך מגיע מספר הסניפים ל-13. ב-2005 פתחה הרשת שבעה סניפים בפולין. הרשת מתוכננת להגיע לפרישה של 50 סניפים עד שנת 2009. 11 מהסניפים המיועדים להיפתח ממוקמים בקניונים המובילים במדינה. בכל סניף הושקעו כ-250 אלף דולר.

לסופר-פארם, שמשקיעה מאמצים רבים בכניסה לפולין וסין, אין כוונות לפתח עוד שוק נוסף בעתיד הקרוב. יצוין, כי הרווחיות על בתי המרקחת בסין היא גבוהה יותר מאשר בישראל.

מחזור מכירות שנתי של חנות ממוצעת בפולין עומד על 2.5 מיליון דולר, סכום המקביל למחזור של 4 מיליון דולר במונחי מכירה בישראל. ההבדל בין הנתונים נובע מכך שהמחירים בפולין נמוכים יותר וסל הרכישות של לקוח קטן יותר מזה של הלקוח הישראלי.

תוכנית הפיתוח בישראל כוללת פתיחת 30 סניפים, בהמשך ל-30 חוזים שכבר נחתמו. כיום מגיע מניין הסניפים בארץ ל-117, והיא תגיע לנקודת הרוויה בסניף ה-160.

אחד המהלכים המעניינים בפיתוח העסקי בארץ הוא הכניסה לפריפריה, תחום שהיה מוזנח יחסית מאז הקמת הרשת. סניפים נפתחו השנה בקרית שמונה, עפולה, קרית גת, לוד ורמלה. הרשת חתמה על הסכמים לפתיחת סניפים בנתיבות, אופקים, דימונה, נתיבות ושדרות, ולאחרונה נפתחו סניפים חדשים במגדל העמק וסניף שני בקרית גת.

מסתבר, כי הסניפים בפריפריה מניבים ביצועים מעודדים, בעיקר בתחום הקוסמטיקה, שם עולה חלקה של קטגוריה זו על שאר המכירות יחסית לסניפים במרכז הארץ. הסיבה לכך מיוחסת לכך שאוכלוסיה זו שהיא דלת אמצעים יחסית אינה מרבה לטוס לחו"ל, ולפיכך רוב רכישות הקוסמטיקה נעשות בארץ.

ראייה לטווח ארוך

סופר-פארם פנתה לאחת מרשתות האופטיקה הגדולות, והציעה לה לפתוח חנות בתוך חנות בסניפיה. פנייה זו נענתה בשלילה, אולם עצם המהלך מלמד על כוונותיה ארוכות הטווח של סופר-פארם בתחום האופטיקה שזוהה כמנוע צמיחה אטרקטיבי, והוזנח ללא סיבה אמיתית עד כה. יאיר עשהאל, שמונה משנה למנכ"ל, אישר היום (ב') כי סופר-פארם מתעתדת להיכנס בעוצמה לשוק האופטיקה, בהמשך לצעדים ראשונים שננקטו תוך הצגת מותג פרטי בתחום העדשות. "