גאידמק: לא יודע מה עשיתי

ארקדי גאידמק (53) פרץ לתודעה הישראלית לאחר שתרם כספים לקבוצת הכדורגל של בני סכנין, ורכש במפתיע את קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים, חודש לאחר שרכש את קבוצת הכדורסל הפועל ירושלים.

ואולם, הוא היה כאן כבר קודם. גאידמק הגיע לישראל לראשונה מברה"מ ב-72', והתיישב בקיבוץ בית השיטה. חצי שנה בקיבוץ הספיקה לו כדי להיזכר בקומוניזם ממנו נמלט, והוא עבר לחיפה, שם עבד כימאי באונייה של צים. באחת ההפלגות לצרפת, החליט שלא לחזור לישראל.

בצרפת הוא הקים משפחה ופתח חברה לתרגומים טכניים, שעוררה עניין בקרב גורמי ממשל רוסיים. הוא ניהל קשרי מסחר עם ברה"מ בתקופת הפרסטרויקה, אולם את עיקר הונו עשה לאחר שחבר לבנו של נשיא צרפת, פרנסואה מיטראן. בתחילת שנות ה-90, ביצעו השניים עסקאות נשק מרוסיה ומצ'כוסלובקיה לאנגולה, וגאידמק אף קנה את החוב של אנגולה לסובייטים. אנגולה שילמה לו בנפט וביהלומים אותם שיווק בעולם, וכך אף הכיר את איש העסקים לב לבייב.

בשנת 98' הגיע שוב גאידמק לישראל, קיבל אזרחות והקים חברה לייעוץ בטחוני, בראשה עמד דני יתום. לאחר מכן, נפתחה נגדו חקירה בצרפת על שוחד ועבירות מס, בנוגע לעסקאות הנשק, והוצא נגדו צו מעצר המונע ממנו לשוב למדינה. גאידמק טוען, כי הוא מחזיק בבעלותו חברה חקלאית ברוסיה, בנק, וכמה מפעלים נוספים, וכי צו המעצר בצרפת נובע ממעורבותו במלחמת האזרחים באנגולה. לדבריו, מדובר ב"רדיפה פוליטית".

שמו עלה גם בפרשת הלבנון ההון בבנק הפועלים כבר לפני כמה חודשים. בראיון עיתונאי שנתן בזמנו, אמר: "אני באמת לא יודע מה עשיתי ליאחב"ל. מדוע שלא יאהבו אותי, מה עשיתי להם? אני מקווה שהם לא אנטישמים".