שנת מאסר בפועל לעו"ד קיריל רשקובן שהורשע בהדחת עדה בפרשת סחר בסמים

ביהמ"ש: עו"ד רשקובן "כשל כשלון חרוץ ובמקום לסייע במשפט צדק - ניסה לשבשו"

ביהמ"ש המחוזי בת"א הטיל על עו"ד קיריל רשקובן עונש של שנת מאסר בפועל בשנת מאסר על תנאי. רשקובן הורשע בעבירות של שיבוש מהלכי משפט והדחת עדה לעדות שקר על מנת לחץ מאשמה את מרשו.

הנאשם שימש כפרקליטו של סרגיי קופרמן נגדו הוגש כתב אישום שכלל בין היתר עבירות של סחר בבני אדם לעיסוק בזנות ואונס. זאת בהסתמך על הודעות שמסרה במשטרה אשה שעבדה במכון ליווי כאשר בדיעבד הסתבר שמדובר בהודעת שקר ששימשה בסיס לאחד מפרטי האישום נגד קופרמן.

על-פי ההרשעה, רשקובן לא תלה תקווה גדולות בכך שהאמת תצא לאור והציג עדה נוספת שתסתור את עדותה של הקודמת. על-פי האישום, רשקובן הדיח אותה לעדות שקר.

"הרשעתו של הנאשם נובעת מעצם תפקידו כעו"ד וכשלונו חמור וחרוץ, שכן עו"ד שתפקידו לסייע לבית המשפט לעשות משפט נכשל באופן מחפיר בתפקידו, כאשר במקום לעזור לעשות משפט הוא מסייע לשיבוש המשפט".

השופט צבי גורפינקל ציין בגזר הדין כי מסירת עדות שקר בבית משפט היא תופעה שיש בה כדי להכשיל את בית המשפט במילוי תפקידיו להוציא את האמת לאור, לחשוף עבריינים ולזכות את הזכאים. לדברי השופט לראות ברשקובן כעבריין עיקרי ולא כמסייע בלבד.

השופט גזר עוד עונש של 7 חודשי מאסר בפועל (בניכוי 52 ימי מעצר) ושנת מאסר על תנאי על החוקר הפרטי יעקב אשל שהורשע אף הוא בפרשה זו. אשל הועמד בעבר לדין בקשר לעיסוקו כחוקר פרטי בשנת 1993בפרשת האזנות הסתר.

השופט קבע כי אשל שותף לעבירה של קשירת הקשר לעדות שקר ולשיבוש מהלכי משפט. אף כי לא השתתף בפועל בהדחה עצמה, ולא שוחח עם העדה אלא עזר ליצור מצב כאילו נמצאה עדה תמימה כביכול שתעיד עדות שקר לטובת סרגיי קופרמן. קופרמן נדון בגין חלקו בפרשה זו לעונש של שנת מאסר בניכוי 9 חודשים שהיה עצור בגין התיק וכן שנת מאסר על תנאי. הוא ירצה את עונשו לאחר שיסיים לרצות עונש מאסר של 50 חודשים בגין סיוע לסחר בבני אדם, עיסוק בזנות, סרסרות למעשי זנות והדחה בחקירה. (ת.פ 40250/04).