לשכת רואי החשבון: איסור החריגה ממסגרת האשראי יגרום בעיות קשות לעסקים קטנים

טוענת במכתב לרשות המיסים: "קיים חשש כי תחילת 2006 תתאפיין בהחזרי המחאות וחיובים בהיקפים ניכרים, בעיקר לבעלי העסקים הקטנים"

בעיה חדשה לקראת כניסתו לתוקף של האיסור על חריגה ממסגרות האשראי בבנקים, ב-1 בינואר 2006. לשכת רואי חשבון טוענת, כי ההוראה צפויה לגרום לקשיים לעסקים קטנים ובינוניים, והיא מבקשת סיוע ממקור בלתי צפוי - רשות המיסים.

את הבעיה מעלה סגן נשיא הלשכה, ראובן שיף, במכתב לסמנכ"ל הרשות, שוקי ויטה. הוא אומר: "קיים חשש, כי תחילתה של 2006 תתאפיין בהחזרי המחאות וחיובים בהיקפים ניכרים ללקוחות ובמיוחד ללקוחות הנמנים על משקי בית.

"הדעה הרווחת היא, כי מרבית החריגות ממסגרת האשראי יבוצעו על-ידי לקוחות הבנקים הנמצאים בין העשירונים הרביעי והשביעי של רמות ההכנסה במשק, קרי: שכבות הביניים.

"את עיקר הפגיעה בהחזר חיובים שיבצעו הבנקים יספגו בעלי העסקים הקטנים והקמעונאים, קרי: אלה המוכרים את מרכולתם למשקי הבית הנמצאים ברמות ההכנסה של העשירונים כפי שפורט לעיל.

"לפיכך יש לצפות, כי בעלי עסקים אלה יאלצו לספוג את מירב הנזק הכספי הנובע מהחזר המחאות או חיובים שיבצעו הבנקים בגין רכישות מעסקיהם, לרבות נזקים בגין תשלומי מע"מ ומקדמות למס הכנסה.

"בהתאם למדיניות שלטונות מע"מ, נכון להיום, קיימות הנחיות ומגבלות אשר מקשות מאוד על בעלי עסקים לתבוע החזרי מע"מ בגין חובות אבודים. מגבלות אלו כוללות בדרך כלל דרישה לקיום הליכים משפטיים ארוכים ומסורבלים נגד הלקוחות בגין חדלות פרעון.

"אנו סבורים, כי לאור המציאות החדשה החל משנת 2006, לא מן הנמנע, כי יצטברו בידי בעלי העסקים כמות גדולה של המחאות בגין סכומים קטנים לא יכובדו על-ידי בנקים. פתיחת הליכים משפטיים בגין חובות אלו תצריך מבעל העסק אמצעים כספיים יקרים וטירחה לא מבוטלת שלעיתים עלותה גבוהה מתמורתה.

"כך ייצא שהוראה בדבר איסור חריגה ממסגרת אשראי בסופו של יום לא רק שתקשה על בעלי עסקים אלה במכירת מוצריהם, אלא אף תאלצם לשאת בעלויות נוספות כגון תשלומי מע"מ ומקדמות למס הכנסה.

"בנסיבות העניין אנו סבורים, כי קיימת חשיבות לעדכן ולרענן את הוראת נוהל מע"מ בעניין התרת חובות אבודים, לפחות בכל הקשור לסכומים קטנים, כך שיתאפשר לבעלי עסקים קטנים וקמעונאים לקבל את הזיכוי ממע"מ בנוהל פשוט ללא שיצריך מהם בירוקרטיה מורכבת, תוך ויתור על התביעה לקיומם של הליכים משפטיים כנגד החייבים".

סוגיית החובות האבודים במע"מ עלתה במלוא חומרתה לאחר קריסת רשת קלאבמרקט, כאשר מאות ספקים קטנים שלה נאלצו לשלם את המע"מ בגין החשבוניות שהוציאו לרשת ואשר את תמורתן לא קיבלו. מנהל הרשות, איתן רוב, התנגד אז בתקיפות לכל שינוי, ולא נראה שדווקא על סף סיום תפקידו הוא ישנה את דעתו. וגם אם כן - הזמן עד 1 בינואר נראה קצר מדי, ודאי באווירה הפוליטית הנוכחית.