ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית: סכום הערבויות התקפות - לא יותר מ-10% מתקציב המדינה

התיקון לחוק קובע, עם זאת, כי הממשלה רשאית בנסיבות חריגות ומטעמים מיוחדים להעלות זמנית את השיעור האמור עד 25%

תיקון מהותי בחוק ערבויות המדינה אושר היום (ב') בוועדת הכספים לקריאה שנייה ושלישית, כדי שיתקבל סופית לפני פיזור הכנסת. התיקון קובע, כי סכום הערבויות התקפות לא יעלה בכל עת על 10% מסכום תקציב המדינה באותה שנה, למעט תקציב הפיתוח.

התיקון גם קובע, כי הממשלה רשאית בנסיבות חריגות ומטעמים מיוחדים להעלות זמנית את השיעור האמור עד 25%, אך באישור ועדת הכספים ולתקופה שלא תעלה על 18 חודש.

לוועדה נמסר, כי סך כל ערבויות המדינה, נכון להיום, עומדות על סכום של 11 מיליארד שקל, 5% מהתקציב.

בהצעת הממשלה המקורית נאמר, כי סכום הערבויות לא יעלה על 15%, אולם בלחץ הוועדה והצעת החוק הפרטית של ח"כ אבשלום וילן (מרצ), הסכים האוצר לרדת ל-10%.

שיעור זה היה קיים בחוק עד כה, אולם ניסוחו הוליד פרשנויות שגויות. לפיהן, שיעור זה לא חייב להיות חלק מסכום תקציב המדינה באותה שנה.

הבעיה התעוררה לאחר הפיגוע במגדלי התאומים והדרישה להעלות לסכומים אסטרונומים את דמי הביטוח על קווי התעופה. הדבר אילץ את הממשלה להעמיד ערבויות לאל-על. בעת שוועדת הכספים דנה בבקשת הערבות, הזהירה היועץ הכלכלית, סמדר אלחנני, כי הסכום הנדרש חורג משיעור 10% מהתקציב השנתי. כאן עלתה הבעיה המשפטית, שאילצה את הוועדה ליזום תיקון מפורש בחוק, שיעמיד דברים על דיוקם. המאמצים לתקן את החוק נמשכו לאורך 5 השנים האחרונות.