לינדנשטראוס מפרסם ביום א' את הדו"ח על רכישת מניות אלישרא בידי אלתא

כפי שפורסם, אלתא שילמה לפי 330 מיליון דולר - בעוד אלביט טענה שהשווי הוא 200 מיליון דולר

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, יפרסם ביום ראשון הקרוב את הדו"ח שלו על רכישת מניות אלישרא בידי חברת אלתא שבשליטת התעשייה האווירית. "גלובס" ניתח כבר ביוני 2002 את העיסקה וקבע, שהיא נעשתה במחיר מופרז.

כפי שפורסם בעבר, במחצית הראשונה של 2002 ביקשה אלביט מערכות לרכוש 30% ממניות אלישרא, שבשליטת כור . מנכ"ל אלביט, יוסי אקרמן, ניהל שיחות ממושכות עם יונתן קולבר ודני בירן, יו"ר ונשיא כור.

מחיר העיסקה ההתחלתי היה לפי שווי של 300 מיליון דולר לאלישרא. אלביט ביצעה בדיקת נאותות והגיעה למסקנה ש-300 מיליון דולר הוא סכום דמיוני. היא הודיעה, שהיא מוכנה לבצע את העסיקה לפי שווי חברה של 180 מיליון דולר, ולכל היותר - לפי 200 מיליון דולר.

בעקבות פערי הסכומים, הופסק המו"מ בין הצדדים, לא חלפו ימים רבים, וכור סגרה עיסקה עם גורם אחר: אלתא. העיסקה, למכירת 30% מאלישרא, נעשתה לא לפי שווי של 200 מיליון דולר, לא לפי 300 מיליון דולר אלא לפי 330 מיליון דולר. במסגרת העיסקה, גם ניתנה לאלתא אופציה לרכישת 8% נוספים.

עוד פורסם בזמנו, כי את העיסקה הוביל מנכ"ל התעשיה האווירית ויו"ר אלתא, משה קרת. אישרו אותה ראש הממשלה, אריאל שרון; מנכ"ל משרד רה"מ דאז; אביגדור יצחקי; שר הביטחון דאז, בנימין בן-אליעזר; מנכ"ל משרד הביטחון דאז, עמוס ירון; שר האוצר דאז, סילבן שלום; והחשכ"ל דאז, ניר גלעד.

בירן הסביר אז: "אלביט ביצעה בדיקת נאותות, ובמקביל נכנסנו למו"מ איתם. העניין התארך בגלל חילוקי דעות שעלו ברגעים האחרונים, וכאשר 17 במאי, המועד בו נתנו להם אקסקלוסיביות, חלף, המשכנו איתם במו"מ עוד כמה ימים באופן וולונטרי.

"בשלב מסוים הפסקנו את המו"מ עם אלביט מערכות, ואז התעשייה האווירית חזרה לתמונה, ונכנסנו איתם למו"מ מאוד יסודי, וביום שישי הגענו להסכם עקרונות מחייב".

לבירן היתה סיבה להיות מרוצה: באפריל 2003 פירסם בית ההשקעות אופק ני"ע סקירה על קונצרן כור. אופק קבע את שוויה של אלישרא על 205 מיליון דולר בלבד.

דו"חות כור לרבעון הראשון של 2003 חשפו, כי אלישרא רשמה הפסד של 6.9 מיליון דולר, לעומת רווח של 4.4 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שקדמה לה. המכירות צנחו ב-22% ל-76 מיליון דולר.

הנתונים חמורים עוד יותר לנוכח העובדה שרק לפני חודשים בודדים התברר ששווייה של אלישרא נמוך עוד יותר. במסגרת המיזוג הגדול של התעשיות הבטחוניות הפרטיות, מכרה כור לאלביט את 70% הנותרים באלישרא ב-70 מיליון דולר. כלומר: שווי חברה של 100 מיליון דולר בלבד - 30% מהמחיר ששילמה אלתא. וכל זה קרה, בעוד תע"א מקבלת מהמדינה מאות מיליוני דולרים על מנת להחזיק אותה בחיים.