מתלוצץ עם כתביו

סיקור מצבו של ראש הממשלה, ערוצים 1, 2 ו-10, החל מ-20:00

ברגע שחלפה הסכנה לחייו של ראש הממשלה ניתן האות לפתיחת המרוץ לדיווח העיתונאי הראשון שיבשר כי שרון "מתלוצץ עם רופאיו". בפעם האחרונה שקלישאה זו זכתה לעדנה המתלוצץ היה יאסר ערפאת, אשר בתוך ימים ספורים התלוצץ את דרכו עד המוות. בעבר הרחוק יותר הוצמדה הקלישאה לשלבים העגומים בחייו של מנחם בגין. אך למרות שתולדותיה נעות בין שקריות למורבידיות, טמונה בקלישאה זו די חיוניות כדי להרגיע את האווירה, לנסוך על פני העיתונאים המשתמשים בה חיוך קל, כאילו הם כבר משלימים לעצמם את הבדיחות המשתמעות ממנה. אולי מפני שערך האמת של קלישאה שונה מערכו של משפט רגיל - במובן מסוים היא תמיד נכונה. אולי מפני שעצם המעבר לשימוש בקלישאות מלמד כי ההתפתחויות הדרמתיות הגיעו לכדי סיום. סימן ראשון לכך שהשגרה הישנה והטובה חוזרת לחיינו.

על אף שהיתה האחרונה לדווח על אשפוז ראש הממשלה, בנושא ההתלוצצויות עם רופאים נטלה מערכת החדשות של ערוץ 1 את המושכות, ושעטה קדימה. איילה חסון העלתה את אפשרות ההתלוצצות כמחצית השעה לאחר שראש הממשלה התאשפז, בו ברגע שנאמר כי הוא התאושש ומדבר. באותה נקודת זמן אמנם היתה ההתלוצצות יותר משאלת-לב מאשר עובדה בדוקה, אך כעבור זמן לא רב, במהלך מהדורת "מבט", הודיעה כתבת הבריאות בערוץ, קטי דור, כי שוחחה טלפונית עם רופא המטפל בראש הממשלה וזה אמר לה כי שרון התלוצץ איתו. נו, פה כבר קיבלנו דיווח מהשטח (ובדקות שלאחר מכן הדגיש חיים יבין מספר פעמים כי ראש הממשלה מחייך ומתלוצץ), אבל אם להודות על האמת מדובר בסך הכול בעדות שמיעה ממקור שני, וללא ציטוט מדויק של שורת המחץ.

הציתות

כעבור שלושת רבעי השעה, בזמן שערוץ 10 שידר כדורגל וערוץ 2 היה עסוק בתוכנית בידור, חזרה דור עם סיפור מדהים, הסקופ הנעלם של הערב: באחת משיחותיה עם הצוות הרפואי, שכח הרופא לסגור את מכשיר הטלפון הנייד שברשותו, וכך יצא שצותתה, שלא בכוונה תחילה, לשיחה שהתקיימה בינו לבין ראש הממשלה. לא תאמינו: הם התלוצצו. לדבריה, ראש הממשלה הודה לרופא, וזה השיב "חכה, אתה עוד לא נפרד ממני...". אמת, אם להתמקד בזוטות, יש לציין כי היה זה הרופא שהתלוצץ עם ראש הממשלה ולא להיפך, אך המרוץ אחר כותרת ההתלוצצות מקדש את האמצעים, ובטרם סיימה דור את דיווחה כבר הכריזה שקופית בתחתית המסך: "ראש הממשלה מתלוצץ עם רופאיו ואומר להם, 'אתם עדיין לא נפרדים ממני'". הנה שורת המחץ שחסרה לנו. גם אם לכאורה נאמרה על ידי הרופא, הרי שראש הממשלה לכל הפחות ביצע מה שנקרא בשפת הרחוב "הרמה להנחתה". אמור מעתה: מצבו של ראש הממשלה טוב, הוא מרים להנחתות עם רופאיו.

רק כשפרופ' בולק גולדמן, רופאו האישי של ראש הממשלה, יצא אל העיתונאים בשעת ערב מאוחרת ואמר בפני מצלמות כל הערוצים את הביטוי המפורש, ננעל סופית המרוץ אחר הקלישאה. פרופ' גולדמן אף הגדיל לעשות ושיתף את הצופים בבדיחה מפי ראש הממשלה. הוא סיפר כי שרון נזף בו (באופן הומוריסטי, כמובן) על שאיחר לבוא אל בית החולים ואף בירר שמא קרה דבר מה למכוניתו שעיכב את הגעתו. כל ספק שעוד נותר באשר למצב חוש ההומור של ראש הממשלה נעלם.

חזרה לשגרה

אבל היה עוד סיבוב אחד של בדיחות בטרם שחררה מכונת האקטואליה את צופיה בברכת ליל מנוחה. סמוך לחצות החל ראש הממשלה לשוחח ממיטת חוליו עם הכתבים המדיניים השונים, מעביר להם מסר אחיד: "כנראה שהייתי צריך כמה ימי חופש, אבל אני חש בטוב וממשיכים קדימה". סיסמת בחירות, מסגור קצר וקולע לאירועים המשרת ככל הניתן את מטרותיו הפוליטיות. העובדה ששלושת הכתבים המדיניים בערוצים השונים העבירו בזה אחר זה את אותו הנוסח המדויק, כמעט ללא הבדל במילים, סימנה שהכול באמת חזר לשגרה. הכתבים חזרו לתפקידם המסורתי. מדבררים, סוכנים של לשכת ראש הממשלה. חבל רק שבמקרה כזה הבדיחה היא על חשבוננו.