המחוזי: "אין להחיל תגמולי הביטוח מבלי לקזז שיעור ההשתתפות העצמית"

קיבל את ערעורן של ציון ואיילון והורה להפחית מתגמולי ביטוח ששילמו לסוכן תכשיטים דמי השתתפות עצמית

"כאשר מחויבת חברת הביטוח לשלם את תגמולי הביטוח, אין להחיל את תגמולי הביטוח מבלי לקזז את שיעור ההשתתפות העצמית", כך קבע ביהמ"ש המחוזי בתל-אביב בהחלטתו לקבל את ערעורן של חברות הביטוח ציון ואיילון, ולהפחית מתגמולי הביטוח ששילמו למשה ארצי, סוכן ומפיץ תכשיטים, את סכום ההשתתפות העצמית הקבוע בשתי הפוליסות.

ארצי התקשר עם ציון ואיילון בפוליסות ביטוח לביטוח תכשיטים. איילון ביטחה אותו בסכום של 30 אלף דולר וציון ב-40 אלף דולר . ארצי נפל קורבן לשוד במהלכו שדדו רעולי פנים את תיק התכשיטים שהיה בידיו בדרכו לעבודתו. ציון ואיילון דחו את תביעותיו, אולם ביהמ"ש קיבל את תביעתו וחייב אותן לשלם לו את תגמולי הביטוח בסכום כולל של 70 אלף דולר.

שופטי ערכאת הערעור, יהושע גרוס, אסתר קובו ומיכל רובינשטיין, קיבלו את טענתה של ציון בנוגע לאי קיזוז סכום ההשתתפות העצמית מסכום תגמולי הביטוח. לדבריהם, בתי המשפט נוהגים להפחית מתגמולי הביטוח את שיעור ההשתתפות העצמית של המבוטח. עוד החליטו השופטים לחייב את המשיב להשיב לציון את סכום הפרמיה שהוחזר לו בסך של 7,231 שקל. ציון ואיילון, שיתר טענותיהן בערעור נדחו, חויבו לשלם למשיב הוצאות בסכום כולל של 30 אלף שקל. (ע.א. 1291/02.ע.א 1460/02).