"לדחות אישור זכויות החקלאים בחלקות מגורים"

האגודה הישראלית לצדק חלוקתי דורשת מהיועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, לבטל את ישיבת מועצת מקרקעי ישראל מחר (ד') שצפויה לאשר את המלצות ועדת גדיש לשינוי אירגוני במינהל ואת המלצות ועדת הבר לעיגון זכויות החקלאים בחלקת המגורים.

לדעת האגודה, קיום ישיבה והכרעה בסוגיות אלה הוא בלתי סביר ואינו עומד בקנה אחד עם עקרונות מינהל תקין ומעלה חשש למחטף. עוד טוענת האגודה, כי יש לבטל את הישיבה או לחליפין לשקול עיכוב קבלת החלטות עקרוניות עד לאחר הבחירות.

טענה נוספת של האגודה היא, שיו"ר המועצה, מ"מ רה"מ אהוד אולמרט, מצוי בניגוד עניינים בנושא זה בשל העובדה שהוא מכהן במקביל בתפקיד הממונה על מועצת מקרקעי ישראל ובתפקיד שר אוצר. טענה זו מבוססת על העובדה שאין כיום גורם ממשלתי המפקח על החלטות המינהל ומוודא את השלכותיהן התקציביות. חוק מינהל מקרקעי ישראל קובע שכל החלטת מועצה שיש לה השלכות על תקציב המדינה זקוקה לאישור שר אוצר.

טענה נוספת היא, שלציבור לא ניתנה אפשרות להגיב על הנושאים המועלים לדיון, שכן סדר היום של המועצה פורסם באינטרנט ב-8 בינואר, 3 ימים בלבד לפני כינוס המועצה. מכאן לציבור ניתנה שהות של יומיים בלבד להגיב לנושאים אלה.

לטענת האגודה, מסקנות וועדת הבר התקבלו ללא תשתית עובדתית עדכנית בנושא קרקע החקלאית. למרות זאת, טוענת האגודה, מאפשרות מסקנות הוועדה להפוך כל חקלאי ליזם נדל"ן על חשבון הקופה הציבורית בנימוק של משבר בחקלאות.