גאידמק לביהמ"ש: החקירה נגדי בצרפת - פרי פרשה פוליטית אליה נגררתי

חושף את גרסתו הרשמית על עיסקת הנשק בין רוסיה לאנגולה בה תיווך ובגינה נחקר בצרפת

ארקדי גאידמק מוסר לראשונה בצורה רשמית את גרסתו על האירועים שהובילו לחקירה נגדו בצרפת, בגינה הוא מבוקש במדינה זו. הדברים כלולים בתצהיר שהגיש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, במסגרת סכסוכו המשפטי הארוך עם יוסף טרוים.

גאידמק מאשר, כי היה מעורב בעיסקה רשמית בין ממשלת אנגולה לבין ממשלת רוסיה, שבה סיפקה רוסיה נשק לאנגולה תמורת נפט.

לדברי גאידמק, מאז שנות ה-90 הוא מנהל יחסי מסחר בינלאומיים במדינות רבות, ביניהן אנגולה. באמצע שנות ה-90 הפך להיות איש אמונם של השלטונות באנגולה ולאורגן מוסמך של השלטונות.

בתוקף מעמדו זה ובמסגרת מלחמתה של ממשלת אנגולה במורדים נגדה, הוא היה מעורב בעיסקת הנשק בין אנגולה לרוסיה. לדבריו, בגין מעשה זה הוא נחקר על-ידי שופט חוקר צרפתי, המייחס לו עבירות של סחר בלתי חוקי בנשק, והטוען, כי רווחיו מסחר זה נגועים בהלבנת הון. בנוסף מייחס לו החוק עבירות של העלמת מס.

גאידמק אומר, כי למיטב אמונתו ועל-פי חוות דעת יועציו המשפטיים, מדובר בהליך סרק שהוא חלק מפרשה פוליטית. הוא טוען שנכרך בה שלא בטובתו, בהיותו בעל מעמד וקשרים בצרפת, הן קשרים פוליטיים והן עסקיים. גאידמק מציין, כי אף הוענקו לו אותות הוקרה רבים מטעם השלטונות בצרפת.

לדבריו, בתום שלוש שנות חקירה לא הצליח השופט החוקר לגבש דבר וחצי דבר שיש בו ממש. נשיא אנגולה וממשלתה פנו במחאות זועמות לממשלת צרפת, בהן טענו, כי מדובר בפגיעה בריבונות של אנגולה.

גאידמק מוסיף בעניין זה, כי פרקליטיו בצרפת נקטו ונוקטים בהליכים המשפטים הנחוצים, וכי אין זה מקום לפרט את פרשת החקירה המתנהלת בצרפת.

לדבריו, רק לאחרונה קיבל בית הדין לערעורים את טענות פרקליטיו, שנתמכו בעמדת התביעה הכללית בצרפת, וקבע, כי יש לפתוח בחקירה בדבר חשד לזיוף מסמכי פתיחת החקירה על-ידי השופט החוקר הצרפתי. גאידמק סמוך ובטוח, כי תוך זמן קצר "תסולק עננה זו מעל לראשי".

לדבריו, מעולם לא הוצא נגדו צו הסגרה בינלאומי, מעולם הוא לא נחקר ולא נחשד בקשרים עם המאפיה הרוסית או מאפיה כלשהי כפי שטוען טרוים, ואפילו השופט החוקר הצרפתי לא העלה נגדו מעולם בחשד זה.

לדברי גאידמק, לפתחם של אנשי עסקים אשר עשו חיל והם ממוצא רוסי, רובץ איום אימתני ומתמיד של השמצות, ובצרפת יש שפיתחו זאת לכלל שיטה. (ת.א 2002/03)