נפטר השופט בדימוס ד"ר יעקב צמח שעמד בראש ההרכב שדן את אריה דרעי

צמח, שכיהן עד יולי האחרון כנשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, הלך לעולמו בגיל 71 לאחר מחלה קשה

השופט בדימוס ד"ר יעקב צמח, שכיהן עד יולי האחרון כנשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, הלך לעולמו בגיל 71 לאחר מחלה קשה. צמח נטמן היום (א') בהר המנוחות בירושלים. הוא הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים.

צמח עמד בראש הרכב השופטים שדן את אריה דרעי במשפטו הממושך, יחד עם השופטים מוסיה ארד ומרים נאור. בתום משפט בו נרשמו 41 אלף עמודי פרוטוקול והוגשו 2,200 מוצגים, נידון דרעי לארבע שנות מאסר בפועל, אולם העליון קיבל חלקית את ערעורו והפחית לו שנה.

במאי 1984, בתקופתו של משה ניסים כשר המשפטים, מונה צמח לכהונת שופט מחוזי, ו-12 שנה אחר כך מונה לסגן הנשיא. באוגוסט 2003 הוא מונה לתפקיד הנשיא, בו החזיק עד יולי 2005, אז פרש לגמלאות.

שופטי המחוזי בירושלים פירסמו היום הודעת אבל, בה בחרו להדגיש את צניעותו ואת "מנהיגותו כראשון בין שווים". "השופט צמח היה לנו בראש ובראשונה חבר ואח בכור, שאורחותיו כשופט וכנשיא שימשו לנו דוגמא ומופת", נאמר בהודעה.

צמח, יליד עיראק, עבד במשרד עורכי הדין הירושלמי א.ש שמרון. בהמשך, כיהן כממונה על החקיקה בתחום המשפט המינהלי במשרד המשפטים, ושימש מרצה למשפטים באוניברסיטה העברית ומרצה אורח באוניברסיטאות ת"א, בר-אילן וקליפורניה. הוא למד באוניברסיטה העברית בירושלים, ואת הדוקטורט שלו עשה באוניברסיטת וירג'יניה בתחום המשפט החוקתי. בשנות ה-70 פירסם את ספרו הראשון, על שפיטותן של שאלות פוליטיות, המבוסס על עבודת הדוקטורט שכתב. הספר נכתב באנגלית ומעולם לא תורגם, והנשיא אהרן ברק אמר בעבר, כי מדובר בספר שמרבים לצטטו בבתי משפט במדינות המערב.

בראשית שנות ה-90, נענה צמח לבקשת הנשיא דאז, מאיר שמגר, וכתב את הספר "הרשות השופטת בישראל", שתורגם גם לאנגלית. לפני חצי שנה, יצאה לאור גירסה ערבית של הספר, וזה הספר הראשון מטעם הרשות השופטת שנכתב בשפה זו. בנוסף, פירסם צמח מאמרים בכתבי עת משפטיים וכתב כמה מהערכים המשפטיים באנציקלופדיה העברית. הוא היה חבר האקדמיה ללשון העברית ושימש חבר בוועדה למונחי משפט.

בין השאר, שפט צמח במשפטים פליליים מרובי נאשמים, בתיק בזק - המנכ"ל וסגנו, בתיק משה מן, שהיה מנכ"ל בנק טפחות, אישר את צווי המעצר המינהלי לפעיל הימין הקיצוני נעם פדרמן ועוד.