ההיתר אינו זמין כעת

אנא נסה במועד מאוחר יותר: סלקום ופרטנר הקימו אנטנות סלולריות על תורן גבוה של בזק ברחובות. הן לא קיבלו היתר בנייה, מהסיבה הפשוטה, שגם לבזק אין כזה. כעת תובעים תושבים לסלק את המפגע > נועם שרביט

וד אחד מהמקרים שיכולים להתרחש רק בישראל: בשנת 1976, כשבזק עוד היתה חברה ממשלתית, היא הקימה תורן בגובה 55 מטר, שעליו ניצבת מרכזת תקשורת, בלא היתר בנייה. ואם לא די בכך, החברות הסלולריות עטו על המציאה, כמוצאות שלל רב, והקימו עליה אנטנות סלולריות. רק אחת החברות (פלאפון) קיבלה היתר להצבת האנטנה, ולכאורה היתה בכך נחמה כלשהי, אך במדינת החלם שלנו מסתבר, שההיתר ניתן בחוסר סמכות, בשל היעדר אישור הבנייה של התורן...

רן מאירסון ודוד לוי הם בעלי דירות בשדרות חן ברחובות, המתגוררים בסמוך לתורן האמור, שהוצב בדרך יבנה 56. בתביעה שהגישו לבית משפט השלום בעיר, באמצעות עוה"ד דוד קוגן ועידו פרישתא, ממשרד בלושטיין, קוגן, בר-קהן ושות', נטען כי החברות פלאפון, סלקום ופרטנר הקימו על התורן של בזק אנטנות סלולריות. כאשר ביקשה פלאפון היתר מהוועדה היא סורבה, לאחר שהתברר כי לתורן אין היתר בנייה, אולם ערעורה התקבל בוועדת הערר בשנת 2000.

ביוני 2004 הגישה בזק לוועדה המקומית לתכנון ובניה רחובות, בקשה למתן היתר להקמת מתקן שידור קטן, לפי תמ"א 36. הוועדה דחתה את הבקשה, בנימוק שלתורן עצמו אין היתר בנייה, ומשכך לא ניתן כמובן לתת היתר להקמת מתקן שידור כלשהו, עד שלא יינתן היתר לתורן. הוועדה ציינה, שאין כל אינדיקציה לכך שהתורן עצמו עומד בכל הדרישות הבטיחותיות המתאימות לתורן במימדי ענק כאלה. התובעים טוענים, כי "לא ניתן לדעת האם התורן עומד בכל דרישה שהיא, שכן הוא הוקם וניצב עד היום ללא היתר, וממילא ללא ביקורת של הרשויות על הקמתו".

בינתיים, נכנסה לתמונה גם עיריית רחובות, שדרשה מבזק להסיר את האנטנות הבלתי חוקיות לכאורה, שניצבות על התורן. ראש העיר, עו"ד שוקי פורר, שיגר מכתב למנכ"ל בזק, יעקב גלברד, והורה לו לפעול להפסקת הפעילות הבלתי חוקית, כהגדרתו, במרכזת בזק במקום.

בנובמבר האחרון, דחתה הוועדה המחוזית את הערר שהגישה בזק, וקבעה כי "אם אכן התורן הוא בלתי חוקי ואין לו היתר, יש לנקוט בהליכים המתבקשים. במיוחד נכון הדבר, אם על גבי התורן מצויים מתקנים או אנטנות שאין להם היתר. אשר להיתר שניתן לחברת פלאפון, וזאת מתוך אי-ידיעה כי התורן עצמו קיים במקום בנוי ללא היתר, יש לאפשר גם לחברת פלאפון לטעון את טענותיה ראשית בפני הוועדה המקומית, ואין אנו מוציאים מכלל אפשרות כי באם יסתבר שהתורן אינו חוקי, נבנה ללא היתר ולא ניתן להותירו במימדיו ובמיקומו, הרי שיהיה צורך לבטל גם את ההיתר שניתן לחברת פלאפון, שייתכן ומתוך שגגה ניתן".

הוועדה אף קראה לנקוט בהליכים לסילוק האנטנות. "חמורה בעינינו הטענה, כי קיימים מתקנים של חברות סלולריות כאלה ואחרות על גבי התורן, שנבנו ללא היתר, ועל הוועדה המקומית לנקוט בהליכי האכיפה הנדרשים כלפי כל בניה בלתי חוקית, ללא קשר להליכי הרישוי".

מאירסון ולוי מבקשים מבית המשפט, להורות לבזק להסיר את התורן, ולחברות הסלולריות להסיר את האנטנות שלהן. לדבריהם, "הצבת התורן והאנטנות במקומם מביאה לחסימת נוף של דירותיהם של התובעים, פוגעת בערך דירותיהם ופוגעת בבריאותם של התובעים. המתקן פוגע בנוף בהיותו חריג ומהווה מפגע אסתטי". לטענתם, ערך דירתם ירד בכ-20 אלף דולר.

עוד טענו, כי "הפעלת האנטנות הסלולריות הבלתי חוקיות, עלולה להגדיל את הסיכון לסרטן אצל התובעים ובני משפחתם. באחרונה הצטברו הוכחות בעולם על תחלואים קשים אצל תושבים המתגוררים סביב אנטנות סלולריות, וזאת למרות שהתושבים התגוררו כביכול במרחק המותר על-פי אמות המידה שנקבעו ע"י המשרד לאיכות הסביבה".

מחקרים אחרונים העלו, לטענת התובעים, "שקיימות מחלות קשות ובעיקר סרטניות (שמתפתחות במשך שנים), ששכיחותן אצל המתגוררים בסמוך לאנטנות גבוהה מאצל אלה שאינם מתגוררים בסמוך לאנטנות. כן התברר, כי ככל שהאנטנות נמצאות יותר שנים, מספר החולים בסמוך להן עלה, מבחינת השכיחות, על-פני מקומות שם האנטנות נמצאות זמן קצר".

לפי שעה, העמידו מאירסון ולוי את תביעתם על כ-100 אלף שקל, לצרכי אגרה. טרם הוגשו כתבי הגנה (ת.א. 1207/06). "