סמי עופר ביטל תרומה של 20 מיליון דולר למוזיאון תל-אביב

"לצערנו איננו יכולים לשאת עוד את המחשבה שמעשה שכל כולו רצון לסייע ולעזור הופך למסע השמצות מכוער", כתבו עופר ואשתו במודעה בעיתונים

תרומתו בת 20 מיליון הדולרים של איש העסקים סמי עופר לבניית האגף החדש של מוזיאון תל אביב בטלה ומבוטלת. כך הודיעו הבוקר עופר ואשתו אביבה. במודעה שפורסמה בעיתון "הארץ", שכותרתה "סליחה שרצינו לתרום", כתב עופר, כי לאור "מסע ההכפשות" שהתנהל נגדם ונגד עיריית תל אביב-יפו והנהלת המוזיאון, לא עמדו עוד בפרץ, והחליטו למשוך את תרומתם.

עופר התנה את התרומה הנכבדת לבניית האגף החדש, שעלותה הכוללת מוערכת בכ-45 מיליון דולר, בכך ששם המוזיאון ישונה ל"מוזיאון תל אביב לאמנות ע"ש סמי ואביבה עופר". דבר שלמרות שאושר על ידי מועצת העיר תל אביב-יפו ועל ידי הנהלת המוזיאון, עורר סערה ציבורית חריפה.

"קומץ מנהלי מסע ההשמצות לא בחל בשום אמצעי להכפיש את שמנו, ובמקום להכיר לנו תודה - הכירו לנו רעה", כתבו בני הזוג עופר. "....לצערנו איננו יכולים לשאת עוד את המחשבה שמעשה שכל כולו רצון לסייע ולעזור הופך למסע השמצות מכוער. יש גבול למה שבני אדם יכולים לשאת: גם לתרום סכום עתק, ללא תקדים בהיקפו לטובת האמנות הישראלית, וגם לספוג הכפשות. לפיכך, אין לנו יותר כל עניין לתת את התרומה והחלטנו לשחרר את "הדואגים" למיניהם מתרומתנו ומשמנו שכה הפריעו להם".

עוד כתבו כי הם מצפים ש"מארגני המסע הקולני והרעשני" יאספו את הכסף בעצמם, כפי שהצהירו, וכי הם, מצידם, מוכנים לתרום את חלקם במבצע התרמה שכזה. "אם לא יעשו זאת", מזהירים אביבה עופר, "תשפוט ההיסטוריה את מעשיהם ותקבע אם אמנם טובת העניין הייתה לנגד עיניהם."

ממוזיאון תל אביב נמסר בתגובה כי "מוזיאון תל אביב לאמנות מודה לסמי ואביבה עופר על אדיבותם ומצטער צער רב על החלטתם לבטל את תרומתם בסך 20 מיליון דולר להקמת בניין חדש למוזיאון. הזדמנות כל כך נדירה של רצון טוב מצד התורם ומצד עיריית תל אביב-יפו הוחמצה בשל צרות עין וטיעונים חסרי שחר. מכאיבה במיוחד העובדה שניסיון כל כך מבורך להציג את האמנות הישראלית באופן היסטורי, קוהרנטי ורחב, נתקל בביקורת קשה ולא עניינית, שהניעה את התורמים לבטל את תרומתם. עם כל זאת, אנו מאמינים כי בכוחות משותפים של כל תורמי המוזיאון ואוהבי האמנות הישראלית - נצליח למצוא את המשאבים ולממש אתגר חשוב זה".