עתירה לבג"ץ: להורות למדינה להסגיר לרוסיה את ליאוניד נבזלין המבוקש על רצח והונאה

נבזלין טען בעבר ששלטונות רוסיה תפרו לו תיק במסגרת נסיונם להשתלט על חברת יוקוס

לבג"ץ הוגשה היום (ד') עתירה המבקשת להורות לשר הפנים וליועץ המשפטי לממשלה, לנקוט הליכים להגשת בקשה להסגרתו של ליאוניד נבזלין לרוסיה. עוד מתבקש שר הפנים לשלול את תעודת העולה ואת אזרחותו של נבזלין.

העתירה הוגשה על-ידי יולי נודלמן באמצעות עו"ד יורם מושקט. הוא טוען, כי הוא חרט על מצפונו את הלחימה נגד השחיתות ואת הפגיעה בשלטון החוק.

נודלמן אומר, כי נבזלין קיבל אזרחות ישראלית בנובמבר 2003. לטענתו, נבזלין מבוקש ברוסיה בחשד לביצוע פשעים חמורים של ארגון רציחות ונסיונות חיסול, וכן ביצוע הונאות והעלמת מס. בשל כך, נאמר בעתירה, הוצא צו מעצר נגדו בתחילת 2004 ברוסיה.

לטענת העותר, בהצהרתו במשרד הפנים לא גילה נבזלין את היותו מבוקש ברוסיה לחקירה בשעה שמילא את הטפסים לקבלת האזרחות. לדברי העותר, התביעה הרוסית שלחה ליועמ"ש בקשת להסגרתו של נבזלין, אך למרות שחלפו שמונה חודשים מבקשת ההסגרה, נמנעה המדינה להשיב עליה.

נבזלין הוא היום יו"ר חבר הנאמנים של מוזיאון בית התפוצות. נבזלין היה בעל מניות מרכזי בקבוצת מנאטפ, אשר שולטת בענקית הנפט הרוסית יוקוס. צו המעצר נגד נבזלין הוצא במקביל למעצרו של נשיא החברה, מיכאל חודרקובסקי.

נבזלין מצידו דוחה את כל ההאשמות כנגדו. בעבר אמר נבזלין, כי מעלילים עליו עלילה וכי תופרים לו תיק במתכונת שנתפרה נגד חודרקובסקי. לדבריו, השלטונות ברוסיה, על מנת לשכנע את ישראל להסגירו בשל המאבק שהם מנהלים לשליטה על יוקוס, תפרה לו גם תיקי רצח, שכן הטענות לגבי עבירות המס הנטענות לגביו עשויות שלא להספיק.