המינהל יאפשר לישובים חקלאיים בקו תפר לאייש נחלות פנויות

בתנאי ששוויין אינו עולה על 100 אלף דולר

הנהלת מינהל מקרקעי ישראל החליטה לאפשר ליישובים בקו תפר לאייש נחלות פנויות ביישובים חקלאיים, זאת על אף שכיום מוקפא כל נושא הקצאת ואיוש הנחלות ע"י הנהלת האגודות, וזאת עד לקבלת החלטה חדשה במועצת מקרקעי ישראל בנדון. מדובר על איוש נחלות ששוויין לא יעלה על 100,000 דולר, כפי שיקבע על-ידי השמאי הממשלתי.

ברחבי הארץ יש כ-3,300 נחלות לא מאוישות במושבים, מתוכן כ-300 במרכז הארץ והרוב בפריפריה, בנגב. לפני כשנתיים פרסמה הנהלת המינהל החלטה, לפיה הוקפא כל נושא איוש הנחלות הפנויות בישובים חקלאיים, כדי לגשר על הפער שבין הקצאת מגרשי מגורים בתשלום מלא מול הקצאת נחלות פנויות ללא תמורה למינהל.

הכוונה לנחלות לא מאוישות הנכללות במסגרת תקן הנחלות המתוכנן של הישוב החקלאי, כפי שאושר על ידי הרשות לתכנון חקלאי. המינהל הקפיא כאמור את איוש הנחלות במושבים, להוציא ישובי קו עימות וישובי אזור עדיפות א' (בהן שווי הנחלה אינו עולה על 100 אלף דולר כולל פיתוח), ולא איפשר קידום תכנון ליצירת חלקות א' של נחלות לא מאוישות, עד לגיבוש הצעה שתובא למועצת מקרקעי ישראל.

רשימת היישובים בהם שווי הנחלה אינו עולה על 100,000 דולר נקבעה על ידי השמאי הממשלתי. מקרים חריגים של בקשות לאיוש נחלות פנויות או לאישור תוכנית ליצירת חלקות א' לנחלות לא מאוישות באזור עדיפות ב' או א', בהם הוחל הטיפול, טרם הוחלט על הקפאת פיצולי המגרש וביצוע ההיוון, מובאים לדיון בהנהלת המינהל, לאחר קבלת עמדת המחוז והמלצת האגף החקלאי.

במועצה האזורית לכיש, קיימות נחלות פנויות ביישובים החקלאיים אמציה ושקף. במועצה האזורית בני שמעון יש נחלות ביישובים כרמים, סנסנה ושומריה. במועצה האזורית תמר שבערבה יש נחלות ביישוב הכפרי הר עמשא. במועצה האזורית שער הנגב במושבים ארז, נחל עוז וניר עם. במועצה האזורית אשכול שבנגב המערבי, במושבים ובקיבוצים אבשלום, חולית, כיסופים, כרם שלום, ניר עוז, סופה ועין השלושה, ובמועצה האזורית יואב יש נחלות פנויות בקיבוץ בית גוברין.