אלי אלעזרא רכש החזקות משפ' נמרודי בהכשרה החזקות ביטוח בתמורה ל-215 מיליון שקל

(עידכון) הכשרת הישוב תמשיך להחזיק בבסס"ח * עופר נמרודי: "המכירה נובעת משינוי אסטרטגי בדגשים העסקיים של הכשרת הישוב ומההזדמנות העסקית המצוינת והמחיר האטרקטיבי שהוצע

הכשרת הישוב, שבשליטת משפחת נמרודי, חתמה הערב על הסכם למכירת אחזקותיה (84%) בהכשרה ביטוח לאיש העסקים אלי אלעזרא תמורת כ-215 מיליון שקל, המשקף לחברה שווי של 255 מיליון שקל (55 מיליון דולר).

משפחת נמרודי מכרה במסגרת העסקה את החזקותיה בחברת הכשרה החזקות ביטוח (החברה האם של הכשרה ביטוח) לאחר שהחזקותיה בבסס"ח יועברו לרשות החברה האם של הקבוצה - הכשרת הישוב, ולא יימכרו לאלעזרא. אלי אלעזרא הוא הבעלים של קבוצת אלעזרא, שרכשה את חברת הליסינג והמימון אלבר לפני כשלוש שנים וחצי.

העסקה תושלם רק לאחר שבסס"ח, חברה לביטוח אשראי, תועבר אל מחוץ לחברת החזקות ביטוח, ועם קבלת כל האישורים הנדרשים מגופי הרגולציה השונים. כמו כן, בהסכם בין הצדדים נקבע כי הסכום הסופי של העסקה ייקבע על פי מחיר המניות של בסס"ח ביום ההעברה. לפיכך, התמורה הסופית בעיסקה תיקבע על פי שווי חברת הביטוח ובסס"ח, בניכוי ההתחייבויות הפיננסיות נטו של החזקות ביטוח. עוד נציין כי במסגרת ההסכם עם אלעזרא ניתנה להכשרת הישוב אופציה לרכוש בחזרה 18% ממניות החזקות ביטוח, במשך 18 חודש, מיום סגירת העסקה.

יו"ר חברת הכשרת הישוב, עופר נמרודי, אמר כי "מכירת הכשרה החזקות ביטוח נובעת משינוי אסטרטגי בדגשים העסקיים של הכשרת הישוב ומההזדמנות העסקית המצוינת והמחיר האטרקטיבי שהוצע על-ידי הרוכשים". נמרודי מעריך כי התמורה הסופית להכשרת הישוב בגין העסקה תהיה כ-90 מליון שקל.

רון ויסברג , המכהן כמנכ"ל הכשרה החזקות ביטוח, מסר כי "החברה נרכשה על-ידי הכשרת הישוב לפני כ-14 שנים כסוכנות ביטוח קטנה וחסרת השפעה בשוק הביטוח . במשך השנים הפכה לגורם שלא ניתן להתעלם ממנו".

מחיר העסקה משקף לחברה פרמיה נאה של 38% על שווי השוק הנוכחי של הכשרה ביטוח בבורסה. נציין, כי הכשרה החזקות ביטוח, שכיום מחזיקה בהכשרה ביטוח ובבסס"ח, נסחרת באחד העם במחיר המשקף לה שווי של 17.2 מיליון דולר, כ-69% מתחת למחיר העסקה. מניית הכשרה החזקות ביטוח זינקה במסחר בשעות הצהריים בכ-18%.

משפחת נמרודי רכשה את השליטה בהכשרה ביטוח במהלך 1991 מקבוצת בידרמן וחברת הסנה.

הכשרה ביטוח אינה נמנית על חברות הביטוח המובילות בענף, ותוצאותיה בשנים האחרונות דשדשו הרחק אחרי יתר החברות שהציגו ב-2004 וב-2005 תוצאות שיא על רקע הגאות בשוקי ההון. חברת הביטוח של הכשרת הישוב היא מוטת ביטוח אלמנטרי, ענף שנמצא בשנים האחרונות בתחרותיות הולכת וגוברת שמורידה את המרווחים בשוק. וזאת, במקביל לגידול בתביעות.

בד בבד גם תיק ביטוח החיים של החברה אינו מספק עדנה רבה לבעליה - הכשרה החזקות ביטוח רשמה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2005 רווח של 5.1 מיליון שקל בביטוח חיים. זאת, לעומת רווח של 7.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2004 ולמרות גידול חד בתחום זה בענף כולו, על רקע הגאות האמורה בשוקי ההון.

זו לא הפעם הראשונה שהכשרת הישוב ניסתה למכור את חברת הביטוח של הקבוצה. באמצע 2005 דווח כי הכשרת הישוב קיימה מו"מ עם חברת הביטוח מגדל למכירת תיק ביטוחי החיים שלה. מו"מ זה הופסק לאחר הדיו דיליג'נס (בדיקות הנאותות) שערכה מגדל. בנוסף, לפני כשנתיים וחצי הופסק מו"מ דומה בין הכשרה לכלל ביטוח, שבמסגרתו היתה הכשרה אמורה למכור לכלל תיק של 60 אלף פוליסות ביטוח חיים. גם מגעים אלה הופסקו לאחר בדיקת דיו דיליג'נס שערכה כלל.

חברת אלבר של אלעזרא היא השחקנית השנייה בגודלה בשוק הליסינג בישראל. היקף הצי של אלבר מוערך ב-25 אלף כלי רכב - נתח שוק של 22%. אלעזרא אינו השחקן הראשון בענף הליסינג הפעיל גם בענף הביטוח. קבוצת מאיר - בשליטת שחר-קז - היא בעלת השליטה בחברת הביטוח הפניקס, במקביל להיותה בעלת השליטה בחברת הרץ, יבואנית כלי רכב, וביניהם וולבו. כמו כן, בשלהי 2005 הודיעה ניו-קופל שבשליטת שלמה שמלצר, על כוונתה להקים חברת ביטוח.

קבוצת אלעזרא מונה 33 חברות נוסף לאלבר בהן חברת הנדל"ן אפרידר. היקף נכסיה של הקבוצה נאמד בכ-3 מיליארד שקל.