ביה"ד: לא יבוטלו תוצאות מכרז במינהל התעופה האזרחית

מדובר במכרז מ-2003 לתפקיד רופא מינהל התעופה האזרחית בנתב"ג * דחה את תביעתו של ד"ר בנימין קלנר שטען כי הופלה מחמת גילו

ביה"ד הארצי לעבודה קבע שאין לבטל תוצאות מכרז מ-2003 לתפקיד רופא מינהל התעופה האזרחית בנתב"ג. זאת, בערעור של ד"ר בנימין קלנר על ביה"ד בת"א, שדחה תביעתו לביטול התוצאות, בטענה כי הופלה מחמת גילו.

במכרז התמודדו שניים נוספים, ופרופ' יוסף ריבק (57) זכה. קלנר הוא בן 75. מ-2001, פועלת נציבות שירות המדינה ב"שני מעגלים": מועמדים מעל גיל 65 אינם מוזמנים לוועדת הבוחנים, אלא אם אין מועמד מתאים בן פחות מ-65.

לדברי נשיא ביה"ד הארצי, סטיב אדלר, במכרז לא היתה אפליה מחמת גיל. נדחתה טענת קלנר כי עצם קביעת גיל פרישה חובה בחוק מהווה אפליה. בניגוד לשיטות אחרות, נקבע, נבחר גיל פרישה כרונולוגי כמועד הפרישה.

לפי פסיקת העליון, נחלקים בני האדם לקבוצות לצורך עניינים שונים, ואין זו אפליה, אם זכות נשללת מאדם שאינו נמנה עם הקבוצה. בנוסף, ההסכמים הקיבוציים קבעו גיל פרישה חובה.

קביעה כזו אכן פוגעת בזכויות כמו חופש העיסוק וכבוד האדם, אך נעשית לתכלית ראויה - הזדמנות הוגנת למשתתפים חדשים בשוק העבודה. במקרה זה, המדינה פעלה לפנים משורת הדין, באמצעות מדיניות "שני המעגלים".

נציג העובדים שלמה גוברמן חלק על אדלר. לדעתו, מניעת השתתפות קלנר במכרז רק בשל העובדה שעבר את גיל פרישת החובה, מהווה אפלייתו לרעה. (ע"ע 107/05).