עידן עופר התגייס לתמיכה בעסקה שתעניק לחברה מדובאי שליטה בשישה נמלים מרכזיים בארה"ב

(עידכון) CNN: יו"ר צים שלח מכתב להילארי קלינטון שמובילה מסע נגד העסקה * "מעולם לא נתקלנו בבעיה עם החברה הערבית"

יו"ר צים, עידן עופר, התגייס לתמיכה פעילה בעסקה שתעניק לחברה מדובאי שליטה בשישה נמלים מרכזיים בארה"ב. סי.אן.אן: עופר שלח מכתב לסנטור הילארי קלינטון, שמובילה מסע נגד העסקה, "מעולם לא נתקלנו בבעיה עם החברה הערבית... אנו גאים להיות קשורים עימם". לעומת זאת, ממשל בוש קורא לאמירויות הערביות המאוחדות, שדובאי חלק בהן, להתנער מהחרם הערבי על ישראל.

יו"ר צים, עידן עופר, התגייס לתמיכה פעילה בעסקה שנויה במחלוקת, שתעניק לחברת ניהול נמלים מדובאי שליטה בשישה נמלים מרכזיים בארה"ב, לרבות נמלים בניו-יורק ובמאיימי. כך מסר הערב ערוץ החדשות בכבלים סי.אן.אן.

התגייסותו של עופר לתמיכה בחברה הערבית בולטת במיוחד על רקע ידיעות שממשל בוש קורא עתה לאמירויות הערביות המאוחדות, פדרציה של אמירויות שדובאי היא אחת מהן, להתנער מדבקותה בחרם הערבי על ישראל, אם כי בשלב זה טרם ברור אם ההתנערות הנדרשת היא תנאי לאישור עסקת הנמלים.

ועדה בין-משרדית של הממשל בודקת עתה אם מתן אור ירוק להשתלטות החברה מדובאי על הנמלים יסכן את הביטחון הלאומי של ארה"ב.

לפי סי.אן.אן., שלח עופר מכתב לסנטורית הילארי קלינטון, שמובילה את מסע ההתנגדות לאישור העסקה, ובו הוא מתאר את החברה מדובאי, דובאי פורטס וורלד, כשותף עסקי חזק למרות שדובאי תומכת בחרם הערבי על ישראל.

יודגש כי סמנכ"ל פורטס וורלד, טד בילקי, אמר השבוע בשימועים בקונגרס, כי צים היא לקוחה ותיקה של החברה וכי מעולם לא הופלתה לרעה. במאמץ לשנות את היחס העוין של מחוקקים לעסקה, טען בילקי שיש יחסים הדוקים בין מנהל צים, שבשמו לא נקב, לבין פורטס וורלד. מסתבר, אפוא, שבילקי לא הגזים.

"במהלך הקשרים הממושכים שלנו עם פורטס וורלד, לא נתקלנו מעולם אפילו בבעיה ביטחונית אחת בנמלים (שפורטס וורלד פועלת בהם)", אומר עופר במכתבו לקלינטון. "אנו גאים ביחסים שלנו עם פורטס וורלד ומצפים להמשיך לעבוד עם החברה בעתיד".

אבל עופר מודה במכתבו, כי צים שולחת את אוניותיה לנמלים בדובאי כשהן מניפות דגלי מדינות זרות, לא דגל ישראל, כדי לעקוף את החרם הערבי.

דובר של סנטורית קלינטון אמר בתגובה, כי מכתבו של עופר הוא אחד מרבים, ממתנגדים ומתומכים, שהגיעו למשרד, וכי קלינטון ממתינה לסיום הבדיקה הביטחונית שעורכת הוועדה הבין-משרדית של הממשל.

בעל הטור רוברט נובאק גילה, כי בעלה של הסנטורית קלינטון, הנשיא לשעבר, יעץ לחברה מדובאי לשכור את דוברו לשעבר בבית הלבן כדי לשפר את דימויה בארה"ב, אך העסקה לא יצאה אל הפועל בגלל חילוקי דעות על שכר הטירחה. מכל מקום, דובר של ביל קלינטון הכחיש ידיעות כאילו הנשיא לשעבר מעניק יעוץ אסטרטגי לפורטס וורלד.

ששת הנמלים שמתוכננים לעבור לשליטת החברה מדובאי נמצאו עד עתה בשליטת חברה בריטית, פנינסולאר אנד אוריינטאל סטים נאוויגיישן, מלונדון. פורטס וורלד רכשה באחרונה את החברה הבריטית, על כל נכסיה, לרבות הנמלים בארה"ב, תמורת 6.8 מיליארד דולר.