דב קוטלר עובר למרקסטון: מונה למנכ"ל חברת ניהול הנכסים

חיים פרייליכמן ימונה במקומו למנכ"ל בנק איגוד * קרן מרקסטון מנהלת נכסים ב-57 מיליארד שקל

דב קוטלר (50), מנכ"ל בנק איגוד, מונה למנכ"ל חברת ניהול הנכסים הפיננסיים שבבעלות קרן מרקסטון, וייכנס לתפקידו באפריל. בבעלות קרן מרקסטון, בניהולם של אמיר קס ורון לובש, 57 מיליארד שקל בקופות גמל, קרנות נאמנות, קרנות השתלמות ותיקי השקעות. יו"ר מרקסטון הוא אליוט ברוידי.

מרקסטון רכשה בחודשים האחרונים נכסי גמל וקרנות נאמנות מבנק הפועלים ומבנק לאומי תמורת שני מיליארד שקל. קרן ההשקעות רכשה את סולומון שוקי הון, שקנתה קודם מבנק הפועלים את פקן תמורת 954 מיליון שקל, וחלק מנכסי הגמל של בנק לאומי, בהיקף של 13.9 מיליארד שקל, תמורת 473 מיליון שקל.

בנוסף נמצאת מרקסטון במו"מ עם בנק הפועלים על רכישת קופות גמל וקרנות השתלמות (כולל כנרת) בהיקף של 22 מיליארד שקל, תמורת 670 מיליון שקל.

בזמן הרכישה באוקטובר עמדו נכסי פקן על 20.4 מיליארד שקל, והיא היתה חברת קרנות הנאמנות הגדולה ביותר. מאז הרכישה איבדה פקן 17.5% מנכסיה וספגה פדיונות בהיקף של 3.6 מיליארד שקל. כיום פקן, עם נכסים בהיקף 16.8 מיליארד שקל היא גוף קרנות הנאמנות השלישי בגודלו.

מרקסטון ובנק הפועלים סיכמו על פיצוי חלקי שבמסגרתו תספוג מרקסטון ירידה של 8.5% מהנכסים ובנק הפועלים את היתרה, זאת עד 2 במארס, כך שמחיר העיסקה יירד ל-867 מיליון שקל. לאחר מכן, ועד מועד הקלוזינג, יתחלקו שני הצדדים בירידה בנכסים.

לפני קוטלר דחו מספר מנהלים בכירים בשוק ההון את הצעת מרקסטון, ביניהם גבי רביד, מנכ"ל פסגות אופק. למנהל ההשקעות במרקסטון מונה לפני זמן מה ירון פיטרו, לשעבר מנהל ההשקעות של קופות גמל לאומי. טרם סוכם תפקידו העתידי של עזרא עטר, מנכ"ל סולומון שוקי הון.

קוטלר שימש כמנכ"ל בנק איגוד מספטמבר 2003, ובתקופת כהונתו רשם הבנק שיפור חד בתוצאותיו. קוטלר חילץ את הבנק ממשבר חמור, והביא אותו בשנת 2005 לרווחי שיא של 79 מיליון שקל. עלות שכרו עמדה אשתקד על כ-3 מיליון שקל, 246 אלף שקל בחודש.

קוטלר נחשב לאיש שיווק מצוין. לפני איגוד כיהן במשך שלוש שנים וחצי כמנכ"ל ויזה כאל, וקודם לכן שימש כארבע שנים כסמנכ"ל וחבר הנהלת בנק איגוד. לקוטלר תואר ראשון בכלכלה, תואר שני במינהל עסקים, עם התמחות במימון, ותואר בוגר תוכנית לניהול מתקדם של אוניברסיטת הארוורד.

דירקטוריון איגוד מינה למחליפו של קוטלר את רו"ח חיים פרייליכמן (51), שייכנס לתפקידו ב-1 אפריל. פרייליכמן היה בשנים 1998-2004 מנכ"ל בנק טפחות, בנק המשכנתאות הגדול בישראל, ופרש מהתפקיד על רקע מיזוגו של הבנק עם בנק המזרחי. ב-1987-1998 שימש מנכ"ל בנק אדנים, וכיום הוא יו"ר קרדן נדל"ן.

פרייליכמן מוערך מאוד במערכת הבנקאית ובשנה האחרונה סייע לאגף שוק ההון באוצר בכתיבת הנחיות הפיקוח בנושא מתן אשראי על ידי חברות ביטוח. מינויו של פרייליכמן תלוי בקבלת אישור בנק ישראל - הליך פרוצדורלי בלבד, משום שכבר שימש כמנכ"ל בנק.