בנק ישראל פותח בהליך העשוי להביא להכרזה על אפריקה ישראל וקבוצת דור-אלון כקבוצת לווים

הכרזה כזו תגביל את יכולתן של החברות לקבל אשראי * לאור גודלן היחסי של החברות, דור-אלון צפויה להיפגע יותר מאפריקה-ישראל

בנק ישראל פותח בהליך העשוי להביא להכרזה על אפריקה-ישראל שבבעלות לב לבייב וקבוצת אלון שבניהולו של דודי ויסמן, כקבוצת לווים. כך נודע ל"גלובס".

הכרזה כזו תגביל את יכולתן של החברות לקבל אשראי. לאור גודלן היחסי של החברות, דור-אלון צפויה להיפגע יותר מאפריקה-ישראל, לחייב אותה להפחית את מסגרות האשראי בחלק מהבנקים ולפגוע בהתנהלותה העסקית. דור-אלון היא אחת מהמתמודדות במכרז להפרטת בית הזיקוק באשדוד.

המפקח על הבנקים, יואב להמן, העביר אתמול (ד') לחלק מהבנקים הוראה לבדיקה וביקש את התייחסותם בסוגיית חישוב אפריקה-ישראל ואלון כקבוצת לווים. בכיר במערכת הבנקאית העריך, כי בקשתו של להמן היא צעד מקדים להנחיה עתידית, שתורה לבנקים במפורש לחשב את אפריקה-ישראל ואלון כקבוצת לווים.

אם תבוא הכרזה כזו, יעניק להמן מספר רבעונים לבנקים שיימצאו חורגים, על מנת לעמוד בהוראותיו. הוראות בנק ישראל מגבילות את האשראי לקבוצת לווים ל-30% מהון הבנק. בנק ישראל מסר בתגובה, כי הפיקוח אינו מתייחס לנושאים פיקוחיים הנוגעים לבנק ספציפי, ארגון או חברה כלשהי.

אפריקה ישראל מחזיקה מזה 12 שנים 26% ממניות אלון. בדירקטוריון של אלון שני נציגים לאפריקה-ישראל: המנכ"ל פיני כהן וסמנכ"ל הכספים, שאול גליקסברג. בעלי המניות הנוספים באלון הן חברת ביילסול בבעלות ויסמן ושרגא בירן (38%) והתנועה הקיבוצית (36%).

הוראות בנק ישראל מגדירות קבוצת לווים כ"לווים הקשורים באופן שפגיעה ביציבות הפיננסית של אחד מהם, עלולה להשליך על היציבות הפיננסית של האחר, או שאותם גורמים עלולים להשליך על היציבות הפיננסית של שניהם". ההוראה מעניקה למפקח סמכות לקבוע מי שייך לקבוצה.

בשנים האחרונות החמיר בנק ישראל את פרשנותו למגבלת קבוצת לווים, וכך מונע שיתוף פעולה בין גופים גדולים במשק. כך נמנע בזמנו מיזוג חברות הכבלים. מגבלת קבוצת לווים גם היתה אחת הסיבות לאי רצונו של יעקב שחר להכניס את יצחק תשובה לשותפות מלאה בהפניקס.

אפריקה-ישראל מסרה בתגובה, כי הנושא נמצא בטיפול, וכי היא בטוחה שלא תיגרם פגיעה כלשהי בפעילותה. דור מסרה בתגובה, כי גם אם בסופו של דבר תוחל המגבלה, יש לקבוצה קווי אשראי בלתי מנוצלים ומקורות מימון אחרים, ולכן לא תהיה פגיעה בפעילותה.