מנכ"ל משרד הבריאות: אם שפעת העופות תתפשט, לא אתפלא אם יידבק אדם או שניים

הדברים נאמרו בדיון בוועדת הכלכלה על ההתמודדות עם התפרצות שפעת העופות * שר החקלאות: "נעשו טעויות שגרמו פוטנציאל של נזק"

ועדת הכלכלה התרשמה היום (ג') כי הממשלה לא נערכה כראוי ובזמן להתמודד עם שפעת העופות, אף כי ידעה על המגפה בעוד מועד. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), סיכם דיון דחוף של הוועדה לבדיקת היערכות המשרדים גם בקריאה לממשלה לתת את הפיצוי המתאים לכל סוגי הנפגעים, לרבות רשתות השיווק.

מזכיר ארגון מגדלי העופות, יעקב כהן, הזהיר מנזקים בהיקפים חסרי תקדים לנפגעים העקיפים (בהם מדגרות ומשחטות) יותר מהמגדלים, שהם הנפגעים הישירים מהשמדת העופות. הוא תבע להפסיק את מלחמות היהודים בחיפוש מחדלים ואשמים, ולחזק את השירותים כדי להדביר את המחלה, ולגבש טיפול ייחודי שיציל ענף המגלגל 3.5 מיליארד שקל בשנה.

מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, אמר כי הפיצוי הישיר למגדלים הוא אוטומטי ונכלל בצווים להשמדת העופות. גם התקציב הדרוש משוריין בקרן לפיצוי נזקי טבע, והכסף ישולם מיד. בנוסף, הקימה הממשלה ועדת מנכ"לים לפיצוי מעגלים נוספים על נזקים עקיפים. אתמול היא התכנסה לישיבה ראשונה. המפתח לפיצויים יפורסם לאחר איתור הנפגעים. לוח זמנים טרם נקבע.

ישי גם הודיע כי לקראת הפסח לא צפוי מחסור בבשר עוף ובכל מקרה "לא ניתן להעלות מחירים". הוא הדגיש כי משרד החקלאות עושה ככל שביכולתו לבלום את המגפה, "אבל זה לא פשוט. זו פעולה חריגה ממה שצפינו. זו מגפה ואנחנו באירוע, כמו מלחמה".

מנכ"ל משרד הבריאות, אבי ישראלי, אמר כי "אם המגפה לא תיעצר, לא אתפלא אם יידבקו במחלה בנאדם אחד או שניים, אבל כרגע לא מדברים על מגפה בבני אדם".

מערכת הבחירות השתרבבה לדיון כשח"כ משה כחלון (ליכוד) טען כי שר החקלאות, זאב בוים, נסע לבלות בחו"ל כשפרצה המגפה. בוים הגיב שהוא לא נסע לבלות, אלא ללוות את אשתו לטיפול רפואי בפריז, אבל עמד בקשר טלפוני עם המשרד וחזר ברגע שהיה יכול.

השר הודה כי בשלב הראשון של ההתפרצות בעין-השלושה, הטיפול המיידי לא היה נכון ונעשו טעויות שגרמו "פוטנציאל של נזק". פגרי העופות שנפגעו הוצאו מחוץ ללולים וציפורים שאכלו את בשרם כנראה הפיצו את המחלה בסביבה. הוא טען שהמשרד ידע על כך כעבור יומיים, ומכאן האיחור בתהליך ההשמדה והטמנת הפגרים.

בוים אמר כי המגפה לא פורצת לכל הכיוונים, אלא מתמקדת בשישה ישובים, אבל נכון לעכשיו אין לדעת אם תתפשט, כי לווירוס יש תקופת דגירה עד להופעת המחלה. בידוד לולים ויישובים נוספים והשמדת העופות נעשה בראשית התמותה, "לפי נוהל שנקבע מזמן". הטמנת הפגרים מתבצעת לפי הנחיות המשרד לאיכות הסביבה.

השר מסר שקיים תיאום בין-משרדי מלא במטה משותף בראשות אילן כהן, מנכ"ל משרד ראה"מ הכולל גם את משרד הביטחון והמשטרה, והוא מקיים לפחות שיחת ועידה אחת בשעות הלילה.

את בעיית המחסור הראשוני בכוח-אדם שגרם להטמנה איטית של הפגרים הסביר השר ברתיעת האנשים ממגע עם העופות החולים. הם סירבו להיכנס לולים. הקצב הואץ בינתיים, לאחר גיוס 8 קבלני כוח-אדם ומאות עובדים זרים בסיוע ציוד חפירה של צה"ל. אתמול בצהרים הפעולות נכנסו להילוך גבוה וההטמנה תסתיים לפני סוף השבוע.

מנכ"ל משרד הבריאות, אבי ישראלי, הדגיש את הסיכוי הנמוך להדבקת בני-אדם, אלא אם הנגיף יעבור מוטציה גנטית. הוא ציין כי מאוכלוסיית המיליארדים ב-42 המדינות שנפגעו, נדבקו במחלה פחות מ-200 ומתו 97. תכשיר המניעה "תמי-פלו" ניתן בינתיים לכ-6,000 איש המעורבים הישירים בתופעה. אם תתגלה הדבקת בני-אדם, יחוסנו 25% מהאוכלוסייה. לדברי ישראלי, לא מורגשת פאניקה בציבור.