אדם טבע ודין נגד נציב המים ומשהב"ט: זיהמו המים והקרקע בבסיסים צבאיים

עמותת אדם טבע ודין הגישה לבית המשפט המחוזי בת"א עתירה, על-פי חוק חופש המידע, להורות לנציב המים, צה"ל ומשרד הביטחון להעמיד לרשותה מידע שעניינו זיהום המים והקרקע במתחם מחנה בית-דגן (בעבר בסיס צבאי) ומתחם בסיס חיל-האוויר בחצור.

לטענת העמותה, היא פנתה למשיבים מספר רב של פעמים לשם קבלת המידע, אולם המשיבים ובפרט נציב המים נקטו במדיניות של התחמקות חוזרת ונשנית מפניותיה, תוך התעלמות מהוראותיו המפורשות של חוק חופש המידע ומזכות הציבור לדעת.

לדברי העמותה באמצעות עוה"ד שירלי שלומיוק-בבאי, המידע המבוקש עוסק בנתונים על זיהום הקרקע והמים בשני המתחמים, ואשר לדבריה אינו מטופל כראוי.

בנוגע למחנה בית דגן, נאמר בעתירה כי מדו"ח שנערך כהכנה לקראת מסירתו של השטח למינהל מקרקעי ישראל עולה, כי קיים זיהום קרקע בשמנים ובמתכות כבדות. למיטב ידיעת העמותה לא פונתה הקרקע המזוהמת לצורך עצירת התפשטות הזיהום, ולא נערך קידוח לבדיקת ההשלכות של הזיהום על מי התהום בסביבה.

בנוגע למתחם בו ממוקם בסיס חיל-האוויר בחצור, טוענת העמותה, כי על-פי דו"ח מבקר המדינה נגרם באיזור זיהום חמור ומתמשך של קרקע ומים שנבע מדליפת דלקים וחלחולם אל מי התהום, עד כדי זיהומם והפיכתם לבלתי ראויים לשתייה. לראייה שני קידוחי מים של חברת מקורות באיזור חצור נסגרו עקב זיהום המים בבסיס.

אדם טבע ודין, טוענת כי מניעת העברת המידע לציבור בנושא הנוגע לבריאותו ושלומו היא חמורה ביותר. וקיים צורך דחוף ומיידי להביא לכך שהמידע אודות הזיהום המתפשט באיזורים אלו יובא לידי הציבור.

(עת"מ 1404/06).