תיק האוצר: אברהם הירשזון עדיין מוביל, אבל הכל פתוח למו"מ; גם שטרית מעוניין בתיק

בקדימה רוצים להשאיר את האוצר בידיה * פרץ רוצה את האוצר, אך מקורביו מכינים אותו לאפשרות שזה לא יקרה

המאבק על תיק האוצר עשוי להיות במוקד המיקוח סביב הרכבת הקואליציה הבאה. הוא נחשב אמנם לאחד משלושת התיקים הבכירים, אבל עומד להיות המרכזי נוכח הקדימות שקיבלה האג'נדה החברתית-כלכלית כתוצאה מהרכב הכנסת החדשה.

לפיכך החלה מתחזקת בקדימה הדעה שעליה להחזיק בתיק האוצר כמובילת השינויים החברתיים, במקום למסור אותו לשותף הבכיר - ככל הנראה לעבודה - ולסייע בהאדרת משקלו הפוליטי לקראת הבחירות הבאות.

המועמד של אהוד אולמרט לאוצר הוא אברהם הירשזון, בן בריתו הפוליטי וידידו האישי הוותיק. הוא מועדף גם בזכות הצלחותיו והישגיו בשני תפקידיו האחרונים כיו"ר ועדת הכספים וכשר התיירות.

המתחרה היחיד על תיק האוצר בקדימה הוא כרגע השר מאיר שטרית. הוא מזכיר את תקופתו הקצרה בתפקיד בשלהי ממשלת נתניהו, ואת מינויו כשר נוסף באוצר לצד נתניהו בממשלת שרון השנייה.

העדפת תיק האוצר תאלץ את קדימה - נוכח מספר המנדטים הנמוך מציפיותיה - לוותר לשותף הבכיר על תיק הביטחון, נוכח הבטחת תיק החוץ לציפי לבני ומעמדה הבכיר כמ"מ רה"מ.

מקורבי עמיר פרץ כבר מכינים אותו לאפשרות שהאוצר לא יינתן לעבודה, ומנסים להרגיל אותו לחלופה של תיק הביטחון שיחזק את מעמדו במפלגה. לעומתם מעלים בעבודה את האפשרות שהביטחון יימסר לעמי איילון, ופרץ ינקז את האנרגיה החברתית לתיק העבודה והרווחה לאחר הפרדת העבודה מהתמ"ת.

במאבק על היוקרה הפוליטית שבהובלת הנושא החברתי, תיק העבודה והרווחה הופך להיות מוקד מרכזי למאבק בין-סיעתי. מול ברירת המחדל של העבודה, תעמוד דרישת ש"ס לתיק ואולי גם של הגמלאים.

מוקד המיקוח המרכזי בכנסת יהיה במאבק על ראשות ועדת הכספים. היו"ר הנוכחי יעקב ליצמן (הנציג הבכיר של יהדות התורה) רואה עצמו ממשיך בתפקיד מכוח הפצרה של אריאל שרון ובקשה לא מפורשת של אולמרט. סיעתו טוענת לתפקיד כתחליף לשר עקב סירובה לשבת בממשלה.

אביגדור יצחקי, מנכ"ל קדימה וח"כ מטעמה, הכחיש ערב הבחירות שמועה שהוא יקבל את ראשות הוועדה וטען למועמדותו לראשות הסיעה והקואליציה. אבל נראה שעניין מועמדותו יישקל מחדש, אם אולמרט ייאלץ לוותר על תיק האוצר.