פקטור הקטן ומלחמתו בסרבנס-אוקסלי: עורכי דין מנוסים ינסו להגמיש את החוק

מאלורי פקטור, מייסד בנק השקעות, גייס גם את התובע המיוחד לשעבר קנת סטאר כדי להוזיל עלויות החקיקה

מאלורי פקטור, שעתר לבית המשפט לבטל את הגוף שהוקם לצורך פיקוח על ראיית החשבון בארה"ב, אינו מסתיר את מטרתו האמיתית: החוק שנחקק בשנת 2002 במטרה למנוע מעשי מרמה חשבונאית כדוגמת המרמה שהובילה לקריסת סוחרת האנרגיה אנרון וחברת התקשורת וורלדקום.

חוק סרבנס-אוקסלי, הקרוי על שם יוזמיו, "אינו אלא דוגמה חיה לשלטון במרעו", אמר פקטור, מייסד בנק ההשקעות הניו יורקי מאלורי פקטור.

צוות עורכי הדין שגייס פקטור כדי להיאבק בחוק סרבנס-אוקסלי נראה כמו צוות חלומות רפובליקני. הוא כולל את קנת סטאר, התובע המיוחד שחקר בשעתו את הנשיא ביל קלינטון. מטרת הצוות היא להמריץ את הקונגרס להגמיש את חוק סרבנס-אוקסלי במטרה לצמצם את עלויות הציות לחוק במגזר העסקי.

את התביעה המשפטית שהגיש פקטור מממנת קבוצת השדולה פרי אנטרפרייז פאנד ("קרן היוזמה החופשית") שבראשה עומד פקטור בן ה-55. הקבוצה מבקשת לצמצם את תפקיד הממשלה בחיי האזרחים ולקדם את עקרונות השוק החופשי. בנוסף לניהול קבוצת השדולה והחברה שבבעלותו - בנק המבצע השקעות באמצעות הונו העצמי - עוסק פקטור גם בגיוס כספים עבור מועמדי המפלגה הרפובליקנית.

בארבע השנים האחרונות עושים מתנגדי חוק סרבנס-אוקסלי מאמצים קדחתניים לבטל את החוק, שלטענתם פוגע ביכולת החברות לפתח מוצרים ושירותים חדשנים מכיוון שהוא מאלץ את החברות להקצות משאבים לעמידה בכללי הפיקוח הנוקשים.

חלק מחברי הקונגרס של ארה"ב וכן לשכת המסחר של ארה"ב, המשמשת כקבוצת השדולה של שלושה מיליון עסקים וחברות, לוחצים על יו"ר רשות הפיקוח על ניירות הערך של ארה"ב (SEC), כריסטופר קוקס, להגמיש חלק מהדרישות הכלולות בחוק סרבנס-אוקסלי.

בחודש שעבר פרסמה חברת המחקר העסקי AMR מבוסטון מחקר שממנו עלה שהשנה יוציאו חברות בצפון אמריקה סך של 6 מיליארד דולר כדי לעמוד בדרישות סרבנס-אוקסלי. דה ביזנס ראונדטייבל, איגוד של מנהלי חברות גדולות, הודיע בחודש שעבר כי 40% מהחברות המיוצגות באיגוד ישלמו יותר מ-10 מיליון דולר כל אחת כדי לממן את עלות הציות לחוק.

קוקס, שהצביע בעד חוק סרבנס-אוקסלי בתקופת כהונתו כנציג המפלגה הרפובליקנית בקונגרס, טוען שהחוק הוא "מענה חקיקתי הכרחי לבעיות מערכתיות חמורות", וכי החוק "כבר חולל שינוי משמעותי לטובה".

ה-SEC מסייעת לגוף הפיקוח על תעשיית ראיית החשבון, FASB, לבנות את ההגנה המשפטית נגד התביעה שהגיש פקטור. בראשות הצוות המשפטי, הכולל עורכי דין ממשרד בייקר בוטס, ניצב ג'יימס דוטי, לשעבר היועץ המשפטי של ה- SEC, שייצג את הנשיא ג'ורג' בוש בעודו מכהן כחבר הקונגרס של מדינת טקסס.