פשרה בין רשות המיסים ליהושע קסטיאל: ישלם שומה מופחתת של 75 אלף שקל

נדרש לשומה של 900 אלף שקל על שתי עסקאות מקרקעין * קסטיאל טען שאין לסווגו כעוסק במקרקעין

יצרן רהיטי היוקרה, יהושע קסטיאל, ישלם לרשות המיסים שומה של 75 אלף שקל, במקום 900 אלף שקל - השומה שדרשה רשות המיסים. כך נקבע בהסדר פשרה שהושג בין רשות המיסים לבין קסטיאל, ביחס לעסקאות מקרקעין שביצע. ההסדר אושר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

קסטיאל חויב במסגרת השומה שהוצאה לו בתשלום מע"מ באשר לשתי עסקאות פרטיות שביצע. רשות המיסים טענה, כי מאחר שביצע מספר עסקאות מקרקעין, יש לסווגו כעוסק במקרקעין, וכך גם את העסקאות.

קסטיאל, שיוצג בידי עו"ד איתיאל בן-פורת, טען בערעור על החלטת מע"מ, כי עיקר עסקו בייצור, מכירה ושיווק של רהיטים, וכי עצם העובדה שהוא בעל נכסים אינה הופכת אותו לעוסק במקרקעין, לפי הוראות חוק מע"מ.

בערעור הוצגה ההבחנה המהותית בין נישום שבמהלך חייו צובר נכסים שונים ומממש אותם בשלבים שונים, ובין נישום שעסקו במקרקעין ונדל"ן. לטענת קסטיאל, הוא שייך לקבוצה הראשונה של נישום שצובר נכסים ומממש אותם.

במסגרת ההסדר מול רשות המיסים, סוכם, כי שומת העסקאות שהוציאה הרשות לקסטיאל - תבוטל, וכנגד כך ישלם קסטיאל 75 אלף שקל.

השומה שבוטלה התייחסה בין היתר לדירת מגורים ברחוב השחף ביפו.

בצד זה, סיכמו הצדדים, כי ההסכם הוא לצרכי פשרה בלבד, ואין לראות בו הודאה או הסכמה של קסטיאל לטענה מטענות רשות המיסים, או כבסיס לחיוב בידי רשות מס אחרת. כן הוסכם, כי ההסדר לא ישמש את הצדדים כאסמכתא לקביעות מס עתידיות.

המשמעות היא, שהשאלה העקרונית, מתי יחויב אדם פרטי המוכר נכס נדל"ן במע"מ - לא הוכרעה.