טורקיה עלולה לבטל התכנית לשדרוג פאנטומים ע"י תע"א וחברות טורקיות

אם תבוטל, תע"א ושותפותיה יפסידו 480 מיליון דולר " אנקרה מעדיפה מטוסי F-16 חדשים מארה"ב

טורקיה בוחנת אפשרות לבטל המשך תוכנית לשדרוג מטוסי F-4E (פאנטום) של חיל האוויר הטורקי באמצעות תע"א וחברות טורקיות - כך מוסר "דיפנס ניוז" בגליונו החדש. אם אכן תבוטל התוכנית, יפסידו תע"א ושותפותיה 480 מיליון דולר. בעיקר ההפסד תישא תע"א.

לפי "דיפנס ניוז", מעדיפה אנקרה לקנות מטוסי F-16 חדשים או משומשים מארה"ב במקום להשקיע מאות מיליוני דולרים בשדרוג מטוסים, שיהיה הכרח להוציאם מהשירות בתוך שמונה עד עשר שנים.

בביקור בוושינגטון בשבוע שעבר, אמר מורארד באיאר, ראש המשרד הממשלתי הטורקי לתעשיות ביטחוניות: "אנו עשויים לבטל את התכנית לשדרוג מטוסי EF-4 בשבועות או בחודשים הקרובים". לדבריו, עלויות השדרוג גבוהות מדי בהתחשב בתוחלת החיים הקצרה יחסית של המטוסים.

ב-1997 נבחרה תע"א לשמש קבלנית ראשית במיזם טורקי-ישראלי משותף לשדרוג 54 מטוסי F-4E של חיל האוויר הטורקי. השווי המקורי של החוזה לשדרוג המטוסים היה כ-670 מיליון דולר. אבל, לדברי פקידי רכש טורקיים, העלות האמיתית תפחה לרמה של יותר ממיליארד דולר.

עד עתה שדרגה תע"א שישה מטוסים. על הפרק עומד אפוא שדרוג של 48 המטוסים הנותרים. לא ברור כיצד נקבע שעלות שדרוגם של מטוסים אלה תגיע ל-480 מיליון דולר. החברה הטורקית טוסאן נבחרה להוביל את שדרוג 48 המטוסים, אך רוב הכסף עדיין היה אמור להגיע לידי תע"א.

קצין בכיר בצבא טורקיה אמר ל"דיפנס ניוז", כי הוא אינו צופה שהמשך התכנית יוצא אל הפועל. מטוסי הפאנטום המשודרגים נועדו לענות על צרכי הביטחון של טורקיה עד לבוא מטוסי הדור הבא. אנקרה צריכה להחליט עד סוף השנה אם מטוסי העתיד שלה יהיו F-35 (JSF), מתוצרת ארה"ב, או יורופייטר טייפון, מתוצרת האיחוד האירופי.

"אם נחליט לבטל את תכנית השדרוג של מטוסי F-4, אנו עשויים לבחון רכישת מטוסי F-16 לתקופת הביניים", אמר באיאר. לדבריו, הרכישה הזו תלויה בהערכה לאומית של רמת האיום על טורקיה, שתתקיים בקרוב.

על-פי ה"דיפנס ניוז", דורון סוסליק, דובר התעשייה האווירית, נמנע מלהגיב על הידיעה. אך מקורות ישראליים אמרו לשבועון, כי יש מגעים בין טורקיה לישראל ברמת הממשלות וברמת התעשיות הביטחוניות במטרה להציל את התכנית. בישראל מיוחסת לתכנית השדרוג חשיבות מרובה.

המקורות הישראליים מודים, כי אם יחליטו הטורקים להמשיך בתכנית יבוצעו רוב עבודות השדרוג במתקנים טורקיים ולא בישראל ובטורקיה כפי שנעשה בשדרוג ששת המטוסים הראשונים.

זו הפעם השנייה שטורקיה מבטלת חוזה עם חברה ישראלית. בתחילת מארס נמסר, כי אנקרה ביטלה חוזה עם אל-אופ, חברה-בת של אלביט, לאספקת מערכות צילום מתקדמות לצי מטוסי הפאנטום שלה, שכאמור שישה מהם שודרגו בישראל.

הטורקים טענו, שאל-אופ לא עמדה בהתחייבויותיה לספק את המערכות וחילטו מכתב ערבויות של אל-אופ, בשווי 10 מיליון דולר. הם בוחנים אפשרות להגיש תביעה משפטית נגד החברה.

"הצד הישראלי הפר, וחזר והפר, את התחייבויותיו החוזיות וכתוצאה מכך נאלצנו לבטל את החוזה", אמר אז פקיד במשרד ההגנה הטורקי. "ההחלטה נכנסה לתוקף בינואר".

כתב "גלובס" מציין, כי התנערות הטורקים מהתכנית לשדרוג מטוסי הפאנטום מעמידה באור חדש את התנהגותם בפרשת אל-אופ ומעלה את השאלה האם אין קשר בין שתי הפרשות.